Gezondheid, Voeding

Metabolisme, wat is dat?

metabolisme-wat-is-dat

Metabolisme, een moeilijk woord dat je wellicht al vaker heb gehoord of gelezen. Vaak wordt er dan ook gezegd dat een hoog metabolisme goed is en een trager metabolisme wat minder goed is. Hoe hoog of traag je metabolisme is staat namelijk in verband met of jij makkelijker op gewicht blijft of juist afvalt of juist sneller aankomt. Maar wat is je metabolisme eigenlijk en wat heeft het te maken met aankomen en afvallen? In dit artikel kom jij er achter wat metabolisme precies inhoudt, wat metabolisme te maken heeft met afvallen en aankomen, wat een metabolische leeftijd is en hoe je jouw metabolisme kan verhogen door middel van krachttraining en spieropbouw.

 

Wat is metabolisme?

Een ander woord voor metabolisme is stofwisseling. Het woord stofwisseling klinkt misschien al bekender in de oren en het geeft al meer een beeld van wat het woord betekent. Metabolisme komt namelijk van het Griekse woord “metabolismos” wat betekent “verandering” of “omzetting”. Metabolisme is dan ook het omzetten van voedingsstoffen, die wij binnen krijgen via onze voeding, naar energie.

 

Wat doet je metabolisme

Naast dat je metabolisme zorgt voor de omzetting van voedingsstoffen naar energie heeft het ook nog andere functies. Zo zorgt je metabolisme er ook voor dat de deze energie kunt gebruiken om te bewegen en sporten. Daarnaast wordt deze energie ook gebruikt voor de onbewuste processen in het lichaam, zoals ademhalen, de bloedsomloop, de spijsvertering, etc. Ook zorgt je metabolisme voor het afvoeren van de afval stoffen in het lichaam. Als laatste zorgt je metabolisme er ook nog eens voor dat een teveel aan energie wordt opgeslagen in je lichaam. Wanneer je lichaam deze energie dan weer nodig heeft zorgt het metabolisme er ook voor dat je dit kunt gebruiken.

 

Verschil metabolisme spijsvertering

Als je het bovenstaande leest lijkt je metabolisme wel heel erg op wat je spijsvertering doet, maar er is toch degelijk een verschil. De spijsvertering is namelijk het fijnmaken van je eten, zodat de voedingsstoffen hieruit opgenomen kunnen worden in je bloed. Dit gebeurt via de maag en darmen. De spijsvertering vindt dus direct plaatst na dat jij je eten in je mond hebt gestopt.
Het metabolisme daarentegen begint pas wanneer het eten is verteerd door maag en darmen. De voedingsstoffen die zijn ontstaan tijdens de spijsvertering, worden zo gevormd dat zij opgenomen kunnen worden door het lichaam. Dit noem je dan ook het metabolisme of stofwisseling.

 

 

Het beïnvloeden van jouw metabolisme

Wat weinig mensen weten is dat jouw metabolisme een grote rol speelt bij het onder controle houden van je gewicht. Heb jij een traag metabolisme is de kans op gewichtstoename  groter. Heb jij een snel metabolisme is de kans dat je op gewicht blijft of zelfs afvalt groter. Dus het liefste heb je natuurlijk een snel metabolisme, maar dat is niet altijd even makkelijk. Je metabolisme is namelijk van een aantal componenten afhankelijk. Ten eerst zijn er een aantal factoren die jouw metabolisme snelheid beïnvloeden waar jij geen invloed op hebt. Deze factoren zijn je leeftijd, geslacht, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke factoren. Maar er zijn gelukkig ook factoren die jijzelf wel kunt beïnvloeden om jouw metabolisme te versnellen. Bijvoorbeeld door krachttraining te doen. Lees hier meer over in ons artikel over metabolisme versnellen.

spiermassa-protocol

 Mocht je openstaan om krachttraining te doen en daarmee jouw metabolisme te verhogen. Dan kan het de moeite waard zijn om eens te kijken naar het spiermassa protocol voor mannen. Zo bouw je wat extra spier op, waardoor jouw metabolisme omhoog zal gaan en je dus meer calorieën verbruikt. Klik op de knop hieronder voor het spiermassa protocol.

 

 

Waarom een snel metabolisme?

Naast dat jouw metabolisme zorgt voor energie, is het ook een van de grootste verbruikers van energie in het lichaam. 85% van de energie die gemaakt wordt door jouw metabolisme wordt namelijk gebruikt om jouw onbewuste lichamelijke processen uit te voeren.  Dit zijn processen als ademhalen, de bloedsomloop, het herstellen van cellen in het lichaam, het verteringsproces etc. De overige 15% gebruikt jouw lichaam voor de bewuste processen van je lichaam, zoals lopen, fietsen en huishoudelijke klusjes. Wanneer je intensief sport, zoals voetbal, kickboksen of krachttraining, wordt dit percentage hoger. Dit omdat je dan meer energie nodig hebt, want je verbruikt door te sporten ook meer energie. Dus hoe sneller jouw metabolisme werkt hoe meer energie je verbruikt. En wanneer je meer energie verbruikt dan jouw dagelijkse calorie-inname val je af.  Door een sneller werkend metabolisme verbrandt je dus meer energie, ook wanneer je rustig op de bank of op bed ligt.

 

 

Sport en metabolisme

Er wordt vaak gezegd dat sport het metabolisme versneld, maar hoe zit dit dan in elkaar? Om je metabolisme te versnellen is het vergroten van je spiermassa van belang. Dit betekent niet dat je direct een bodybuilder moet worden, maar het hebben van spieren zorgt wel voor een snellere metabolisme. Spieren verbranden namelijk veel meer energie dan vet. 1 kilo spier verbrand namelijk ongeveer 90 kcal, in tegenstelling tot de 9 kcal die 1 kilo vet verbrand in je lichaam. Dus door meer spieren op te bouwen verbrandt je meer energie, waardoor je sneller afvalt of juist op gewicht blijft. Spieren opbouwen kun je natuurlijk doen door krachttraining te doen. Dit kun je doen in de sportschool, maar dit kan natuurlijk ook thuis. Door meer te sporten bouw je deze spiermassa op en vergroot je de kans op een sneller metabolisme.

 

 

Metabolische leeftijd

Maar wat heeft dit alles dan met je metabolische leeftijd te maken. Misschien heb je er wel eens van gehoord maar misschien ook niet. Jouw metabolische leeftijd is de leeftijd die jouw fysieke lichaam heeft. Dit betekent wanneer jouw metabolische leeftijd onder jouw kalenderleeftijd zit of gelijk aan jouw kalenderleeftijd zit, jouw lichaam fysiek gezien gezond is. Is jouw metabolische leeftijd een stuk hoger dan jouw kalenderleeftijd dan betekent dit dat jouw lichamelijke gezondheid risico’s loopt.

 

Risico’s bij een hoge metabolische leeftijd

Wanneer jouw metabolische leeftijd aan de hoge kant zit, brengt dit verschillende risico’s met zich mee. Zo is de kans op overgewicht erg groot. Daarnaast is de kans op een verhoogde bloeddruk groter. Wat weer kan leiden tot een beroerte of een hartaanval. Ook kampen mensen met een hoge metabolische leeftijd vaker met hart- en vaatziekten. Als laatste is er hoger risico op diabetes type 2.

Afvallen / droogtrainen

Mocht je nou op zoek zijn naar manieren om af te vallen. Dan is het droogtrain protocol van Droog train academie een echte aanrader!

Je krijgt alle informatie die je nodig hebt rondom voeding om af te vallen. Dit terwijl je geen jojo effect hebt. Daarnaast krijg je trainingsschema’s voor zowel in de sportschool als thuis en nog een aantal extra’s. Zo kun jij met behulp van het droogtrain protocol een paar kilo’s kwijt raken.

Wil jij nou een paar kilo afvallen om lekkerder in je vel te zitten? Klik dan op de knop hieronder.

droog-trainen-protocol-vrouwen
droog-trainen-protocol-mannen

Wij hopen dat we jouw wat bij hebben gebracht over het onderwerp metabolisme. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze blog, stel deze dan gerust in een reactie hieronder. Daarnaast kun je ons altijd een email sturen via info@thuisatleet.nl. Of contact ons via ons contactformulier!

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

10 reacties op “Metabolisme, wat is dat?

  1. Ria van der Steen schreef:

    Goedemorgen.

    Ik ben 64 jaar. Mijn weegschaal geeft aan dat mijn metabolisme hoog is. En spieren uitstekend.

    Is dit dan goed of juist niet?

    1. Lydia Louter schreef:

      Hoi Ria,

      Bedankt voor je bericht! Dit klopt helemaal, wanneer jij veel spiermassa hebt, wordt jouw metabolisme ook hoger/sneller. Dit is juist goed want hierdoor verbrand jouw lichaam extra calorieën. Dit betekent dat je minder snel vet op slaat. Je bent goed bezig, ga zo door!

  2. Vee schreef:

    Goedenavond,

    Ik kom helemaal niet aan van eten alleen als ik spiermassa opbouw word ik zwaarder.

    Ik wil proberen mijn bmi gemiddeld ter krijgen want momenteel weeg ik 50 kilo en ik ben 175.

    Heeft die ook met metabolisme te maken?

    1. Lydia Louter schreef:

      Hoi Vee,

      Bedankt voor je reactie! Goeie vraag van je.
      Dit heeft zeker ook met jouw metabolisme te maken. Om jouw bmi omhoog te krijgen is het inderdaad zaak om aan te komen. Het feit dat je (nog) niet aankomt van eten kan ook te maken hebben met de genetische factor die speelt bij je metabolisme. Het is voor iedereen net verschillend hoe snel je daadwerkelijk de calorieën verbrand. Ieder lichaam is anders opgebouwd.
      Om erachter te komen hoeveel je moet eten om aan te komen kun je jouw dagelijkse caloriebehoefte berekenen. Dit kun je in de andere blog lezen. Wanneer je dit hebt uitgerekend weet je ongeveer hoeveel je iedere dag moet eten om hetzelfde gewicht te blijven. Dit kun je controleren door dit 2 tot 3 weken aan te houden (en hetzelfde blijven bewegen). Mocht je afvallen dan ligt jouw behoefte dus hoger, mocht je aankomen dan is jouw behoefte dus lager.
      Wanneer je weet wat jouw dagelijkse caloriebehoefte is, kun je hierboven gaan zitten om aan te komen (denk aan 200 calorieën per dag).

      Ik hoop dat ik jouw vraag zo heb kunnen beantwoorden. Maar mocht het toch nog niet helemaal duidelijk zijn, aarzel dan niet om ons een email te sturen of hier nog een keer te reageren.

  3. Robin schreef:

    Hallo Lydia,

    Klein vraagje. Wat is de beste manier om van je zwembandjes af te komen? Combinatie van gezond eten en sporten waarschijnlijk maar zou je iets specificer kunnen zijn?

    Alvast bedankt voor het advies!

    Met vriendelijke groet,

    Robin

    1. Lydia Louter schreef:

      Hoi Robin,
      Bedankt voor je reactie! Om je vraag te beantwoorden is het niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Je zal over het gehele lichaam moeten afvallen om de zwembandjes uiteindelijk ook te verliezen. Wat betreft tips om hiervan af te komen is wat jij zegt wel de basis inderdaad. Het gaat erom dat je meer calorieën verbrand dan dat er naar binnen gaan. Het is dus goed om eens een tijdje te kijken naar hoeveel calorieën je eigenlijk eet op een dag door een app zoals myfitnesspall dan te kijken hoeveel calorieën je nodig hebt in onze blog over calorie behoefte berekenen. Daarna is het eigenlijk zorgen dat je minder eet dan je verbruikt en de dingen die je eet voornamelijk gezond zijn om wel je voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt om te kunnen functioneren.

      Mocht je een specifiek schema willen proberen dan raad ik je het droog train programma voor vrouwen aan. Een uitgebreid plan om jou te helpen met droog te trainen.

      Ik hoop zo je vraag beantwoord te hebben.

    2. Dinge lucenda schreef:

      Hoi goedendag,hoe kan j makkelijk bijkomen(aankomen)met een hoge metabolisme??

      1. Matthijs Boon schreef:

        Hoi Robin,

        Bedankt voor je reactie. Als je wilt aankomen dan gaat het erom dat je erachter komt wat jouw metabolisme precies is. Hoeveel calorieen je gemiddeld gebruikt en dan meer eet dan je verbruikt. Op het moment dat je spier wilt aankomen zal je daarbij krachttraining moeten doen. Het gaat er met afvallen of aankomen uiteindelijk altijd om dat je meer of minder eet dan je verbruikt.

  4. Henny Bakker schreef:

    Erg nuttige informatie, dank jullie wel.
    Maar ik heb geen idee van mijn metabolische leeftijd. Is daar een formule voor?
    Wel staat de weging qua metabolisme zo hoog dat de smiley zijn bedenkingen erbij uitdrukt.

    Met sportieve groet,
    Henny Bakker
    (57, m, 1.67m, 74,06 kg)

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi Henny,

      Bedankt voor je compliment 🙂 je kunt de metabolische leeftijd laten berekenen op een speciale weegschaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *