Afvallen, Gezondheid

Afvallen met water, kan dat?

afvallen-water

Afvallen is zorgen voor een calorietekort en een calorietekort creëer je door minder calorieën binnen te krijgen dan je gebruikt door de dag heen.

De sleutel tot gewichtsverlies is het vinden van een plan dat voor jou werkt, en er zijn veel verschillende manieren om af te vallen. Water kan mensen helpen afvallen door de stofwisseling te verhogen, sneller een vol gevoel te geven en de eetlust te onderdrukken.

Maar helpt alleen water drinken echt bij het afvallen? Kort antwoord, nee daar is meer voor nodig. Namelijk een gezond voedingspatroon. Om dit te doen kun je onderstaande tool gebruiken. De tool helpt je jouw caloriebehoefte te berekenen, en kan je overigens ook helpen met complete voedingsschema’s op maat waar ook genoeg water in zal verwerkt zijn om af te vallen.

Wat doet water drinken

Water drinken is een goede manier om gehydrateerd te blijven. Het is ook mogelijk dat het drinken van veel water je vult en tijdelijk je eetlust stilt.

Dit betekent dat als u grote hoeveelheden water drinkt voor de maaltijd, het u kan helpen gewicht te verliezen door de hoeveelheid voedsel die u eet te verminderen.

Water moedigt het lichaam aan om vet af te breken

Water is een belangrijk onderdeel van de stofwisseling van je lichaam. Het lichaam heeft water nodig om vet te metaboliseren, en het gebruikt water om vet af te breken.

Veel water drinken kan je helpen gewicht te verliezen door je lichaam te helpen bij de stofwisseling.

Water helpt je metabolisme te verbeteren

Water helpt het lichaam voedsel te verteren, gifstoffen af te voeren en de lichaamstemperatuur te regelen. Het bevordert ook de bloedcirculatie, smeert gewrichten en reguleert de bloeddruk. Al deze voordelen zijn essentieel voor gewichtsverlies omdat ze je helpen sneller calorieën te verbranden.

Wanneer we voedsel eten, wordt het door ons spijsverteringsstelsel afgebroken in kleinere moleculen. Zodra de moleculen klein genoeg zijn om te worden opgenomen door het spijsverteringskanaal, bewegen ze door verschillende delen van je maag-darmkanaal totdat ze je dunne darm bereiken, waar voedingsstoffen worden opgenomen in je bloedbaan, terwijl afvalstoffen zoals bacteriën en andere gifstoffen worden weggespoeld met de ontlasting.

Dit hele proces vindt plaats wanneer je water drinkt, maar als je niet genoeg vloeistoffen drinkt, kan dit proces worden vertraagd of zelfs gestopt, waardoor je lichaam minder snel calorieën verbrandt, wat leidt tot gewichtstoename! Lekker blijven drinken dus.

water-helpt-vetverbranding

Water stimuleert het gebruik van energie

Als u wilt afvallen, kan water een belangrijke rol spelen. Water helpt het lichaam vet af te breken en te metaboliseren tot energie die je lichaam gebruikt om de hele dag door te gaan.

Het verbetert ook het metabolisme, de snelheid waarmee je calorieën verbrandt en vet verbrandt aangezien het lichaam het water gebruikt voor bepaalde processen in het lichaam zoals het omzetten van voedsel in energie.

Water voor de maaltijd geeft je een voller en verzadigd gevoel, dus het kan helpen overeten te verminderen. Hoe meer je water drinkt voor de maaltijd, hoe minder snel je overeet, omdat dorst een signaal in je hersenen geeft wanneer het tijd is om te drinken!

Drink water voor de maaltijd

Uit onderzoek blijkt dat water drinken voor de maaltijd je kan helpen minder te eten en je een voller gevoel te geven.

Aangenomen wordt dat water helpt bij het afbreken van vet, het gebruik van energie stimuleert en helpt bij het afvallen. Dus als u wilt afvallen, kan het de moeite waard zijn om te overwegen water te drinken voor uw volgende maaltijd.

water-drinken-voor-maaltijd

Tips om genoeg water te drinken

Hier zijn een paar tips om je waterinname te maximaliseren door de dag heen en zo minder honger gevoel te hebben zodat het kan helpen bij het afvallen:

  • Drink water voor de maaltijd. Hierdoor eet je minder en heb je een voller gevoel, zodat je minder snel te veel eet.
  • Zet een glas water voor je neus tijdens werk. Wat voor werk je ook doet, als je een glas water of drinkfles in de buurt zet zal je zien dat zodra je dorst krijgt wat water drinkt.
  • Geef je water een smaakje. Nu zal je gelijk denken aan limonade, maar dat is echt niet wat we hiermee bedoelen. Wel kun je denken aan het toevoegen van citroen of limoen aan je water. Ook zijn er tegenwoordig flessen die een geurtje afgeven zodat je dit geurtje uiteindelijk proeft in je water. Ook kun je natuurlijk denken aan het drinken van thee.
  • Eet water. Hoor je het nou goed? Water eten? Hoe krijg je dat nou voor mekaar? Lekker kauwen met water in je mond? Nee zeker niet. Wat dacht je van watermeloen of soep? Precies, daar zit een hoop water in dat je kunt eten!
  • Voeg extra water toe. Als je bijvoorbeeld een smoothie maakt of een sapje of iets, dan kun je eens wat extra water toevoegen. Je zal er in je smoothie weinig van merken, maar je krijgt toch meer vocht binnen. Meer volume, zelfde aantal calorieën van het drankje. Wat wil je nog meer?

Hoeveel water per dag?

Nu ben jij natuurlijk benieuwd naar hoeveel water je nou moet drinken iedere dag. Het komt neer op een simpele formule: 0,03 x lichaamsgewicht = hoeveel liter water je per dag moet drinken.

In ons artikel over hoeveel water je per dag moet drinken leggen we het allemaal uit en wanneer je het beste water kunt drinken.

Conclusie

Het komt er dus op neer dat als je wilt afvallen dat je minder calorieën moet eten dan je verbruikt. Om dit te doen kan water en cruciale rol spelen aangezien het helpt bij de stofwisseling, het stillen van hongergevoel en nog veel meer andere processen in het lichaam.

Wat je echter wel moet bedenken is dat water drinken alleen er niet voor zorgt dat je afvalt. Water drinken heeft invloed op je calorie inname en je stofwisseling waardoor je (iets) meer calorieën verbrandt.

Het is dus enorm belangrijk dat je genoeg vocht binnen krijgt, maar dit is enkel een van de factoren die je helpen afvallen.

Komt dus neer op goede voeding en genoeg bewegen zodat je een negatieve caloriebalans krijgt en het lichaam hierdoor je vetcellen gaat aanspreken voor energie. Hiervoor kun je onderstaande tool gebruiken. 

Gezonde voeding tool

Op zoek naar een weekschema met allemaal gezonde voeding helemaal afgestemd op jouw doelen? Gebruik onderstaande tool om uit te rekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt per dag voor jouw doelen en laat de tool iedere week een compleet voedingsschema voor je maken. Boodschappenlijstje? Ook dat verzorgd de tool! Alles op 1 plek. Ben jij klaar om jouw gezondheidsdoelen te bereiken?

author-avatar

Over Matthijs Boon

Deelt graag zijn passie voor sport, fitness, voeding en gezondheid. Vanuit zijn knie revalidatie in aanraking gekomen met krachttraining en is ervan overtuigd dat krachttraining een basis is voor iedere sporter, maar ook voor in het dagelijks leven. Leuk weetje over Matthijs: Loopt het liefst op zijn badslippers. Sporten: Taekwondo / krachttraining Toegepast Psycholoog

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *