Afvallen

Afvallen met wandelen, kan dat? 7 tips!

afvallen-met-wandelen

Ben jij benieuwd of je kunt afvallen met wandelen? En zo ja, hoe pak je zoiets dan aan? Een hele terechte vraag en daar zullen we je in dit artikel dan ook bij helpen.

We zullen je antwoord geven op de vraag of je kan afvallen met wandelen, wat de basis is van afvallen en we zullen je helpen met een aantal tips die je kunnen helpen om goed te kunnen afvallen met het wandelen.

Kan je afvallen met wandelen?

Ja je kunt afvallen met wandelen. Wandelen is een lage intensiteit manier van bewegen om extra calorieën te verbranden en om zo in een calorietekort te komen. Wel is het zaak om het wandelen te combineren met een gezond voedingspatroon.

Basis van afvallen

De basis van afvallen is het creëren van een calorietekort. Dus zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Nu kunt je dit op twee verschillende manieren doen. Minder gaan eten, of meer bewegen.

Nu is wandelen een manier om meer te bewegen en dus meer calorieën te verbranden dan je voorheen deed.

Het is dus een kwestie van uitrekenen wat jouw dagelijkse caloriebehoefte is, hier een deel vanaf te halen zodat je lichaam uiteindelijk de vetten gaat aanspreken voor energie.

Dus zorgen dat je op een negatieve energiebalans zit is de key tot succesvol afvallen.

Hoeveel calorieën verbrandt je met wandelen?

Nu heeft het metabolisme veel invloedsfactoren en is het lastig om te zeggen hoeveel je nou verbrandt met wandelen. Dus gebruik onderstaande getal dus als vuistregel en niet als absoluut getal.

Gemiddeld genomen verbrand iemand van 70 kg met een snelheid van 5 km ongeveer rond de 200 tot 250 calorieën per uur.

Hoewel het niet de meeste calorieën verbrandt, is het wel zo dat het een vrij ontspannen manier is van bewegen. Daarnaast kun je lekker je hoofd leegmaken tijdens deze wandelingen wat weer zorgt voor ontspanning.

wandelen

Tips om meer af te vallen met wandelen

Maar hoe kun je wandelen nou gebruiken om af te vallen? En welke dingen kun je nog meer doen om het afvallen tot een succes te maken?

Hieronder hebben we een aantal tip voor je op een rijtje gezet die je hierbij kunnen helpen.

1. Zorg voor voldoende intensiteit

Wandelen moet voldoende intens zijn om calorieën te verbranden en gewicht te verliezen. Probeer om te wandelen met een snelheid van ongeveer 5 km/uur of meer.

Zo zorg je ervoor dat je lichaam lekker warm zal worden en dat je op een tempo zit dat je ook lang kan volhouden.

2. Zorg ervoor dat je lang genoeg wandelt

Om af te vallen, is het belangrijk om voldoende afstand te wandelen. Probeer om minimaal 30 minuten per dag te wandelen, en probeer om deze tijd langzaam op te bouwen naar 60 minuten per dag.

3. Wissel steeds van tempo

Mocht je het nou uitdagender voor jezelf willen maken, dan kun je ook eens proberen om je looptempo af te wisselen tijdens je wandeling. Zo zorg je ervoor dat het wandelen iets intensiever wordt voor een korte tijd en je lichaam zich hieraan moet aanpassen.

4. Combineer wandelen met krachttraining

Ook is het goed om je lichaam op andere manieren te belasten. Krachttraining is hier een mooie optie voor, aangezien je je lichaam daarmee belast op een manier dat je lichaam de spieren zal moeten herstellen en je hier meer calorieën door zal verbranden.

5. Eet gezond

Om af te vallen, is het belangrijk om een gezonde, gebalanceerde voeding te eten. Probeer om voldoende eiwitten, vezels en gezonde vetten te eten en beperk de inname van suiker en verwerkte voedingsmiddelen.

Om je hierbij te helpen kun je onderstaande tool gebruiken. Deze tool zal je iedere week een gezond voedingsschema’s op maat gemaakt voor jou sturen zodat je een gezond voedingspatroon kan combineren met het wandelen.

6. Zorg dat je altijd kunt wandelen

Een van de redenen dat het zo moeilijk is om af te vallen, is dat mensen vaak stoppen met bewegen. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat u altijd kunt wandelen, hoe druk uw agenda ook is.

Probeer elke dag of in ieder geval elke week wat tijd uit te trekken als je op reis bent, zodat je naar buiten kunt voor een wandeling van 30 minuten in de frisse lucht.

Mocht het nou echt vreselijk weer zijn buiten dan zou je nog kunnen denken aan een loopband of wandelband om toch je wandeling te kunnen doen. Om dit enigszins in de buurt van een wandeling buiten te laten komen zou je gebruik kunnen maken van een app zoals Zwift om virtueel te wandelen.

7. Daag jezelf uit met een activity tracker

Nu zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen met een activity tracker om meer af te vallen met het wandelen.

Stel doelen: Stel doelen op voor het aantal stappen, afstand of calorieën dat je wilt verbranden en gebruik je activity tracker om deze doelen te volgen. Probeer om de doelen langzaam op te bouwen om jezelf steeds meer uit te dagen.

Deel je voortgang: Deel je voortgang met vrienden of familieleden en vraag om steun om je doelen te behalen. Je kunt ook deelnemen aan online of lokale groepen om jezelf te motiveren en te dagen.

Maak gebruik van de functies van je activity tracker: Veel activity trackers hebben functies zoals trainingen en uitdagingen die je kunt gebruiken om jezelf te dagen om meer te bewegen.

gebruik-een-activity-tracker-om-af-te-vallen

Conclusie

Zoals je ziet kun je wel degelijk afvallen met wandelen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar het komt erop neer dat je een negatieve energiebalans creëert en dat je wandelen als tool kunt gebruiken wat extra calorieën te verbranden.

Verder hebben we je een aantal tips meegegeven die je kunnen helpen om af te vallen met wandelen. We hopen dat dit artikel je een beetje op weg heeft geholpen en dat je er iets uithaalt dat je helpt om jouw doelen te behalen.

Mocht je nou nog vragen hebben, of mist er misschien nog een tip? Aarzel dan niet om hieronder een reactie achter te laten!

Misschien ook interessant

Afvallen met een loopband

Loopband met Zwift! Leuke virtuele manier van wandelen en hardlopen!

author-avatar

Over Matthijs Boon

Deelt graag zijn passie voor sport, fitness, voeding en gezondheid. Vanuit zijn knie revalidatie in aanraking gekomen met krachttraining en is ervan overtuigd dat krachttraining een basis is voor iedere sporter, maar ook voor in het dagelijks leven. Leuk weetje over Matthijs: Loopt het liefst op zijn badslippers. Sporten: Taekwondo / krachttraining Toegepast Psycholoog

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *