Advies

Voordelen en nadelen van een crosstrainer

crosstrainer-voordelen-nadelen

Je wilt graag cardio training gaan doen maar gaat hier liever niet het huis voor uit. Nu zijn er verschillende cardio apparaten maar welke past nou het beste bij jou?  Wij zullen je vandaag helpen in dit artikel door eens door te nemen wat een crosstrainer eigenlijk is en wat de voor & nadelen zijn van dit apparaat.

Wat is een crosstrainer?

Voor we beginnen eerst eens even kijken wat een crosstrainer eigenlijk is. Een crosstrainer is een cardio apparaat waarop je staat, de hendels vasthoudt en een soort loopbeweging maakt. Deze loopbeweging wordt ondersteund door de voetstukken die steeds ronddraaien. Daarnaast ondersteun je de beweging met nog extra door met je armen de hendels heen en weer te bewegen. Op deze manier train je dus het gehele lichaam.

virtufit-iconsole-ctr-21-ergometer-crosstrainer-thuis-voorkantDe voordelen van een crosstrainer

Om jou te helpen met jouw keuze in welk cardio apparaat je nou moet aanschaffen zullen we eerst de voordelen van dit apparaat eens bekijken.

  1. Je verbrandt veel calorieën met een crosstrainer

Het eerste voordeel is dat je met een crosstrainer jouw gehele lichaam in beweging brengt. Niet alleen jouw armen of alleen de benen worden aan het werk gezet. Maar jouw gehele lichaam. Jouw benen, armen, rug, buikspieren moeten allemaal in beweging komen om het apparaat aan de praat te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je ook veel calorieën verbrandt. Ga maar na, jouw lichaam heeft energie nodig om iedere spier aan te sturen. Daarnaast heeft jouw lichaam ook weer calorieën nodig om jouw spieren weer te herstellen na de training. Met een crosstrainer verbrandt je gemiddeld ongeveer 700 calorieën per uur als je op een degelijk tempo bezig bent. Dit terwijl een hometrainer ongeveer 400 calorieen verbrand in het uur. Wel is dit een gemiddelde, omdat het calorieverbruik afhangt van meerdere factoren afhangt.

  1. Je traint jouw gehele lichaam.

Zoals hierboven eigenlijk ook al een beetje verklapt, gebruik je jouw gehele lichaam om het apparaat in beweging te krijgen. Hoewel je ervoor kunt kiezen om jouw armen te laten rusten is het in ieder geval mogelijk om jouw hele lichaam te trainen met dit apparaat. Eigenlijk nog weer een extra voordeel dus haha. Zoals eerder genoemd zal je jouw beenspieren nodig hebben aan de onderkant om de crosstrainer in beweging te krijgen. Zowel jouw onderbenen als jouw bovenbenen heb je nodig. Verder heb je jouw armen en rugspieren nodig om de hendels heen en weer te bewegen. En als laatste heb je jouw buikspieren nodig om in evenwicht te blijven op het apparaat. Verder kun je, je nog bedenken dat dit nog maar algemeen genomen de spieren zijn. Er zijn ook nog veel kleinere spieren zoals de spieren in jouw hand die je nodig hebt om jouw training op de crosstrainer de voltooien.

voordeel-traint-gehele-lichaam
  1. Een crosstrainer is gemakkelijk in gebruik

Hoewel het apparaat er misschien moeilijk uitziet als je er nog nooit op hebt gestaan is het eigenlijk heel gemakkelijk in gebruik. Je gaat op de voetsteunen staan, je pakt de hendels vast en begint de hendels heen en weer te bewegen. Jouw voeten kunnen de beweging daarna ondersteunen. Mocht je het niveau niet moeilijk genoeg vinden dan kun je deze nog wat omhoog doen. Maar zoals je ziet is het vrij gemakkelijk in gebruik. Natuurlijk kun je bij de meeste crosstrainers nog speciale programma’s instaleren, maar in de basis is het staan en aan de hendels trekken.

  1. Veilig in gebruik

Hoewel er wel bewegende delen aan het apparaat zit waar jij je hand niet tussen moet doen, is een crosstrainer vrij veilig in gebruik. Voornamelijk als je op het apparaat staat en je bent bezig met jouw training kan er vrij weinig gebeuren. Je lichaam kan namelijk maar één beweging maken op het apparaat en bent niet afhankelijk van onverwachtse factoren of iets. De beweging die je maakt staat vast en dat doe je een tijdje.

  1. Jouw gewrichten worden weinig belast door een crosstrainer

Een bijkomend voordeel van de crosstrainer is dat het een minimale belasting is voor jouw gewrichten. De beweging is rond en wordt ondersteund door de voetsteunen. Hoewel je tijdens bijvoorbeeld hardlopen iedere stap een klap krijgt om jouw knie door de inpakt van het neerkomen, heb je dat bij een crosstrainer niet. Dus mocht je slechte gewrichten hebben dan is een crosstrainer een ideale oplossing om toch te gaan sporten.

voordeel-goed-voor-gewrichten
  1. Trainen en serie kijken tegelijk

Soms wordt er gezegd dat je 100% op je training gefocust moet zijn. Toch denk ik dat het bij een cardio oefening zoals op de crosstrainer helemaal niet erg is om een serie of film aan te zetten. De beweging die je moet maken is vrij simpel en daarnaast is het de bedoeling dat je lang op het apparaat blijft staan. Om de training zo lang mogelijk vol te houden denk ik dat een serie of film hier prima bij kan helpen. Ik zou zeggen, zorg ervoor dat je wel jouw snelheid af en toe in de gaten houd en kijk verder lekker jouw serie. De tijd zal sneller omgaan en dus sta je langer op het apparaat

  1. Zeer geschikt voor thuis

Doordat de crosstrainer zo gemakkelijk in gebruik is, is het ook ideaal voor thuis. Je hebt geen personal trainer nodig om jou uit te leggen hoe het moet. Daarnaast is het ideaal om thuis zo’n apparaat te hebben omdat je dan maar een half uurtje nodig hebt om aan jouw beweging te komen. Je hoeft het huis niet uit en kan het heerlijk op jouw eigen gemakje doen in een vertrouwde omgeving.

  1. Geschikt voor iedereen

Verder is een ander voordeel weer dat een crosstrainer voor iedereen handig kan zijn. Je hoeft niet heel veel na te denken bij de oefening en daarnaast zitten er ook geen tactieken achter het trainen met een crosstrainer (dit kan wel door middel van de verschillende trainingsprogramma’s). Verder maakt het ook niet uit hoe zwaar je bent. Iedereen kan op een crosstrainer aan de gang. Of je nou jouw uithoudingsvermogen wilt vergroten, extra calorieën wilt verbranden of gewoon lekker in beweging wilt komen.

De nadelen van een crosstrainer

Zoals je ziet zitten er een hoop voordelen aan een crosstrainer. Maar je weet wat ze zeggen, aan ieder voordeel zit zijn nadeel. Hieronder zullen een aantal nadelen besproken worden die jij je wel moet bedenken bij jouw keuze.

  1. Een crosstrainer kan veel ruimte in beslag nemen

Het eerste nadeel van een crosstrainer is dat het apparaat veel ruimte in beslag kan nemen. Hoewel er verschillende crosstrainers te krijgen zijn, nemen ze toch een bepaalde ruimte in beslag. Wel iets om over na te denken natuurlijk op het moment dat je aan het kijken bent voor een crosstrainer. Ga dus na welke crosstrainer bij jouw past en of die in jouw trainingsruimte kwijt kan. Wel valt dit probleem op te lossen, maar dat zullen we straks bespreken.

  1. Trainen met een crosstrainer kan eentonig zijn

Zoals jij je misschien kan voorstellen is de beweging die je maakt op een crosstrainer wel eentonig. Het is altijd de zelfde beweging en moet dit een tijd volhouden. Je kunt harder gaan, zachter gaan, maar één ding blijft hetzelfde en dat veranderd niet. Straks zullen we bespreken hoe je jezelf toch kunt blijven uitdagen met een crosstrainer.

  1. De crosstrainer is niet handig met kleine kinderen in de buurt

Een ander nadeel is dat je niet echt bereikbaar bent voor jouw kinderen, mocht je deze hebben. Ten eerste is het lastig om even snel jouw kind tussendoor te helpen omdat je dan helemaal van de crosstrainer moet afstappen. Ten tweede zitten er ook veel bewegende onderdelen aan het apparaat. Dit is natuurlijk niet helemaal handig op het moment dat er kleine kinderen rondlopen. Zij kunnen hun handen er tussensteken en dat wil je natuurlijk voorkomen. Ook dit valt wel op te lossen maar dit zullen we straks weer verder behandelen.

  1. Er zit een maximaal gebruikers gewicht aan de crosstrainer

Hoewel de apparaten vrij veel kunnen hebben zit er toch een maximaal gebruikersgewicht aan. Dit is voor mensen die dit gebruikersgewicht overschrijden een groot nadeel, omdat zij dan geen crosstrainer kunnen gebruiken. Toch zijn er verschillende crosstrainers verkrijgbaar met allemaal een ander gebruikersgewicht. Mocht je hier dus over twijfelen kijk dan goed naar de productinformatie. Mocht je hierna nog steeds geen crosstrainer gevonden hebben die bij jou past dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Hoe kun je de nadelen oplossen

Hoewel er wel nadelen zitten aan een crosstrainer zijn er wel manieren waarop je dit nadeel kunt verkleinen of zelfs oplossen.

Het eerste nadeel wat we besproken was het feit dat het veel ruimte in beslag kan nemen. Om dit nadeel te verkleinen kun je een crosstrainer kopen die je kunt inklappen. Zo bespaar je een hoop ruimte op het moment dat je hem niet gebruikt en kun je hem toch kwijt in jouw trainingsruimte.

Oplossing voor de problemen

Het tweede nadeel dat we hierboven besproken hebben is het feit dat de training nogal eentonig kan worden aangezien je steeds de zelfde beweging maakt. Op het moment dat dit goed gaat denk je misschien dat er niks meer uit te halen valt maar dat is fout. Je kunt namelijk denken om jezelf steeds uit te dagen de training steeds langer vol te houden of verschillende programma’s van de crosstrainer te proberen. Verder kun je dit probleem ook deels oplossen om lekker een serie te gaan kijken tijdens jouw training.

Het derde nadeel was dat dit apparaat niet echt geschikt is met kinderen in de buurt. Dit kun je gemakkelijk oplossen door er een klein hekje om heen te plaatsen of het apparaat gewoon neerzetten op een plaats waar geen kinderen komen. Dit is natuurlijk sowieso geen probleem op het moment dat je geen kinderen hebt.

Het laatste nadeel hebben we eigenlijk al kort toegelicht. Zoek welke crosstrainer genoeg belastbaar gewicht heeft of neem contact met ons op.

Conclusie

Als we dan kijken naar de crosstrainer dan is het een cardio apparaat dat een voor iedereen geschikt is, veel calorieën kan verbranden en veilig en gemakkelijk in gebruik is. Ook train je jouw gehele lichaam hiermee. Hierdoor is het een ideaal apparaat waar jij jouw uithoudingsvermogen mee kunt vergroten. Toch is het niet helemaal handig om een crosstrainer te gebruiken waar ook kinderen kunnen komen en is het wel eentonig. Gelukkig zijn de “problemen” wel op te lossen door kleine aanpassingen of tijdens het kiezen.

Ik hoop dat jouw zoektocht naar een crosstrainer een beetje duidelijker is geworden en dat jij nu een keuze kunt maken. Mocht je toch nog een vraag hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Ook kun je ons artikel over crosstrainer aankoop tips lezen om je nog verder te helpen.

Kijk hieronder voor het aanbod aan crosstrainers die wij hebben.

author-avatar

Over Matthijs Boon

Deelt graag zijn passie voor sport, fitness, voeding en gezondheid. Vanuit zijn knie revalidatie in aanraking gekomen met krachttraining en is ervan overtuigd dat krachttraining een basis is voor iedere sporter, maar ook voor in het dagelijks leven. Leuk weetje over Matthijs: Loopt het liefst op zijn badslippers. Sporten: Taekwondo / krachttraining Toegepast Psycholoog

Back to list

8 reacties op “Voordelen en nadelen van een crosstrainer

  1. Ivan schreef:

    Wij hebben een crosstrainer gekocht nadat we ermee kennis hadden gemaakt in de fitnessstudio. We vonden het ideaal omdat met de jaren de gewrichten wat stijver worden en oefening nodig hebben. De kinderen zijn het huis uit en we hebben er een aparte kamer voor. Met muziek op de koptelefoon of een leuk programma op de tv is het lang uit te houden.

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi Ivan,

      Goed inderdaad om de gewrichten soepel te houden zonder ze enorm te belasten. Een crosstrainer is echt ideaal apparaat om fit en gezond te blijven zonder jouw gewrichten een opdonder te geven. Leuk hoor dat jullie ook een aparte trainingsruimte hebben nu. Muziek en / of tv werkt zeker om het lang uit te houden haha. Goed bezig! 🙂

  2. John schreef:

    Is tijdens de crosstraining het goed om tussendoor bv na 15 à 20 minuten een minuut te stoppen en dan weer verder te gaan met trainen ?

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi John,

      Bedankt voor je berichtje. Dit is heel erg persoonlijk afhankelijk. Op het moment dat je het daardoor weer 10 minuten langer kunt volhouden, dan is dit een slimme keuze om te doen. Wel ervaar ik zelf bijvoorbeeld dat als ik tussendoor stop dat ik ook weer moet opstarten en weer in het ritme moet komen. Kost ook energie.

      Kortom, er is niet echt een goed of fout hierin. Als dit voor jou goed voelt dan moet je het zeker doen.

      Lees anders ook ons artikel over crosstrainer training:

      https://www.thuisatleet.nl/sport/crosstrainer-training-afvallen/

      Heb ik je vraag zo een beetje beantwoord?

  3. Emily schreef:

    Is dit idiaal voor je kilo’s te verliezen ?

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi Emily, trainen met een crosstrainer helpt bij het verbranden van calorieën. Maar het blijft een combinatie van zorgen dat je op een geleidelijke manier minder calorieën binnenkrijgt dat je verbruikt. Wel is het hierbij belangrijk dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt natuurlijk.

  4. Mary schreef:

    Hoi, misschien een rare vraag, maar kun je de crosstrainer (merk powerpeak ouder model) ook blijven gebruiken zonder stroom erop te zetten hij geeft nu error 1 aan als ik de adapter in het stopcontact zet en blijft piepen, heb dan wel geen weerstand meer maar gebruikte die toch niet zoveel stond altijd op laag…

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi Mary,

      Bedankt voor je bericht. Nu hebben wij het merk Powerpeak niet in ons assortiment zitten en hebben wij voornamelijk crosstrainers van het merk VirtuFit.
      Vervelend om te horen dat jouw crosstrainer een error geeft. Hier zou je het beste even contact kunnen opnemen met het bedrijf waar je hem hebt aangeschaft.
      Wat betreft je vraag of je hem kunt gebruiken zonder weerstand. Natuurlijk kan dat. Als het puur gaat om het in beweging komen dan kun je hem prima zonder weerstand gebruiken. Zeker als je toch al weinig verschil voelt tussen nu en toen die het nog wel deed.
      Ik hoop je zo een beetje te hebben geholpen. Mocht dat niet zo zijn, dan weet je ons te vinden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *