Voeding

Is ontbijtkoek gezond of ongezond?

is-ontbijtkoek-gezond-of-ongezond

Nee, ontbijtkoek is niet erg gezond. De ingrediënten bevatten weinig voedingsstoffen, daarentegen wel veel (geraffineerde) suiker. Het wordt dan ook wel een ware calorie- en suikerbom genoemd. Ontbijtkoek kan gegeten worden als lekkernij, maar mag zeker niet gezien worden als een waardevolle toevoeging voor bijvoorbeeld een gezond ontbijt.

Ontbijtkoek is een koeksoort die meestal bestaat uit roggemeel en suiker of (glucose)stroop. Het staat ook bekend staat als peperkoek, snijkoek, zoete koek, lekkerkoek, hapkoek en kruidkoek. Eet jij dit regelmatig als ontbijt of tussendoortje, maar vraag je je af hoe gezond het eigenlijk is? We vertellen je in dit artikel meer over de gezondheidseffecten.

Wat zit er in ontbijtkoek (micronutriënten)?

In standaard ontbijtkoek zitten kleine hoeveelheden B-vitaminen, waarbij Foliumzuur (B11) het rijkelijkst aanwezig is. In praktijk komt dat per 100 gram neer op ruim 2% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, wat dus nog steeds niet erg veel is. De hoeveelheid vitamine D en E is verwaarloosbaar.

Verder bevat ontbijtkoek een grote hoeveelheid ijzer en natrium. In iets mindere mate zink, selenium, koper, magnesium, jodium en fosfor.

Macronutriënten ontbijtkoek

Er zijn verschillende soorten ontbijtkoek en de voedingswaarden hangen dan ook af van het specifieke product. We raden je daarom aan om de verpakking te controleren. We geven je een indicatie op basis van de producten van een van de bekendste ontbijtkoek merken: Bolletje. Hierbij zoomen we ook graag in op de verschillen in voedingswaarden tussen naturel ontbijtkoek en volkoren ontbijtkoek.

Ontbijtkoek voedingswaardenNaturel per 100 gramVolkoren per 100 gram
Energie1285 kJ (303 kcal)1287 kJ (304 kcal)
Eiwitten3,2 gram2,8 gram
Koolhydraten69 gram68 gram
Waarvan suiker38 gram37 gram
Vetten0,8 gram1,1 gram
Vet waarvan verzadigd0,1 gram0,3 gram
Zout0,54 gram0,9 gram

Wat maakt ontbijtkoek ongezond?

De meeste ontbijtkoek wordt gemaakt op basis van roggebloem. Dat is het gezonde rogge, waarvan het volkoren vliesje verwijderd is. Wat overblijft is een berg koolhydraten zonder al te veel positieve voedingswaarden. De roggebloem wordt gemengd met gekookte suikerstroop. 

Dat zorgt volgens velen voor een heerlijke smaak, en dat kan kloppen. Het komt er namelijk op neer dat ontbijtkoek voor het grootste deel uit suiker bestaat. Zie je als ingrediënt glucose-fructosestroop op de verpakking staan? Dan kun je ervan uitgaan dat de ontbijtkoek vooral een caloriebom is, maar qua gezondheidsvoordelen toch wat te wensen overlaat.

Waar is ontbijtkoek (niet) goed voor?

Is er dan helemaal niets goed aan ontbijtkoek? Jawel hoor, want doordat het zoveel suikers bevat is het een prima tussendoortje voor snelle energie. 

Wel dien je hiermee op te passen als je gaat sporten, zeker als er glucose-fructosestroop is toegevoegd aan de ontbijtkoek. Dit wordt namelijk relatief langzaam opgenomen door de darmen, waardoor je last kunt krijgen van je maag en darmen tijdens het bewegen. Ook werkt fructosestroop verhogend voor het vetgehalte in het bloed, wat de kans op diabetes type 2 vergroot.

Verder is er weinig onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van peperkoek in het bijzonder. Ook is er nog niet erg veel bekend over de voordelen van roggebloem voor menselijke consumptie. Feit is in ieder geval dat het weinig voedingswaarden bevat en dat je bepaalde vitaminen en mineralen effectiever uit andere voedingsmiddelen kunt halen.

ontbijtkoek

Gezondere alternatieven ontbijtkoek

Ontbijtkoek staat niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum en als alternatief kun je beter volkorenbrood of roggebrood eten. Mocht je nu echt gek zijn op ontbijtkoek, dan kun je in ieder geval nog een bewuste keuze maken tussen de verschillende soorten ontbijtkoek. Daar vertellen we hieronder graag nog iets meer over.

Naturel peperkoek gezond?

Peperkoek bevat veel toegevoegde suikers en biedt geen meerwaarde in een gezond voedingspatroon. Hoewel je het prima een keer kunt nemen als lekker tussendoortje, moet je het in ieder geval achterwege laten als je wilt afvallen.

Volkoren ontbijtkoek gezond?

Volkoren ontbijtkoek bevat per 100 gram ongeveer 6 gram vezels, tegenover 3,3 gram in naturel ontbijtkoek. Vezels dragen bij aan een goede spijsvertering en geven een verzadigd gevoel. Hoewel het verschil in vezels voor een plakje ontbijtkoek niet erg groot is, is de volkoren variant toch net iets gezonder. Qua overige voedingswaarden, zoals suikers en calorieën, zit er echter weinig verschil tussen deze twee.

Gember ontbijtkoek gezond?

Gember is gezond! Ontbijtkoek met gember bevat veelal rond de 15% gember. De overige 85% is nog steeds erg suikerrijk en dus minder gezond. Daarom is ontbijtkoek met gember niet per se een gezonde keuze (wel gezonder). Als je gek bent op gember kun je dit beter combineren met andere producten, niet met ontbijtkoek. 

Ontbijtkoek zonder suiker gezond?

Suikervrije ontbijtkoek klinkt natuurlijk harstikke gezond, maar voorverpakte ontbijtkoek is dat helaas niet. Het bevat nog steeds veel koolhydraten en is daarnaast voorzien van toegevoegde zoetstoffen die weinig tot niets bijdragen aan een gezond voedingspatroon. Laat je dus niet verleiden door het etiket en check zelf de voedingswaarden en ingrediënten.

Zelfgemaakte ontbijtkoek gezond?

Als je zelf peperkoek bakt dan kun je natuurlijk zelf bepalen welke ingrediënten je toevoegt. Voor relatief gezonde ontbijtkoek raden we je aan om amandelmeel in plaats van gewoon meel te gebruiken, omdat dit minder koolhydraten bevat en daarentegen meer gezonde vetten en vezels bezit. Tevens is dit glutenvrij. Optioneel kun je noten door de ontbijtkoek heen mixen. Je leest hier welke noten gezond zijn.

Conclusie: is ontbijtkoek gezond?

Het is wel duidelijk: ontbijtkoek is ongezond wegens de hoge hoeveelheid suikers en de lage hoeveelheden vitaminen en mineralen. Als ontbijt of tussendoortje kun je beter kiezen voor andere volkoren producten, een stuk fruit, groenten of een handje noten.

Eet jij vaak ontbijtkoek? En welke soort koop je dan, of maak je het zelf? Wij zijn benieuwd en lezen graag jouw reactie onder dit artikel. 

Gezonde voeding tool

Op zoek naar een weekschema met allemaal gezonde voeding helemaal afgestemd op jouw doelen? Gebruik onderstaande tool om uit te rekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt per dag voor jouw doelen en laat de tool iedere week een compleet voedingsschema voor je maken. Boodschappenlijstje? Ook dat verzorgd de tool! Alles op 1 plek. Ben jij klaar om jouw gezondheidsdoelen te bereiken?

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *