Voeding

9 tips om te stoppen snacken en snoepen

9-tips-om-minder-te-snacken-en-te-snoepen

10:00 ‘s ochtends tijd voor een kleine break. Een lekker bakkie koffie of thee en natuurlijk één lekkernij erbij. Een stroopwafel, stukje chocola, een gevulde koek, allemaal heerlijke lekkernijen om tijdens jouw koffie of thee momentje op te peuzelen. Maar we kennen het allemaal wel één koekje gaat over in twee, drie, vier en dan ineens is het halve of zelfs hele pak weg gegeten. Oepsie… Dit kan zo de hele dag wel door gaan. Aan het einde van de dag zeg je dan morgen gaan we dit niet weer doen, maar het is toch lastiger dan verwacht om te stoppen met snacken en snoepen. In dit artikel geef ik jou 9 tips om te minderen of zelf stoppen met ongezond snacken en snoepen.

Waarom is minder snacken en snoepen goed voor je?

Over het algemeen ziet een dagmenu van een persoon er als volgt uit: Ontbijt, lunch, avondeten en 2 tot 3 snacks tussendoor. Over het algemeen bevatten je ontbijt, lunch en avondeten het overgrote deel van je dagelijkse caloriebehoefte en vullen snacks dit nog een beetje aan. Wanneer je over je dagelijkse caloriebehoefte heen gaat, zul je aankomen. Ongezonde snacks bevatten over het algemeen een stuk meer calorieën dan gezonde snacks. Wanneer je dus normaal ontbijt, luncht en avond eet, maar daarnaast ook nog veel ongezonde snacks naar binnen werkt, dan is de kans groter dat jij over je caloriebehoefte heen gaat. En dat kan er weer voor zorgen dat je aankomt.

Lege calorieën 

Naast aankomen bevatten veel ongezonde snacks veel suikers en verzadigde vetten en weinig voedingsstoffen. Het eten van veel gesuikerde snacks kan uiteindelijk leiden tot diabetes type-2 en het eten van vette snacks kan uiteindelijk leiden tot risico op hart- en vaatziekten. Allemaal gevolgen die natuurlijk niemand wilt. Naast de suikers en het vet bevatten de snacks weinig voedingsstoffen, maar wel veel calorieën. Dit worden ook wel lege calorieën genoemd omdat ze je totaal geen vol gevoel geven waardoor je er door van kan blijven eten. Maar desalniettemin eten we het toch graag, omdat het oh zo lekker is.

Donuts

De tips om minder de snacken en te snoepen 

Nu je weet waarom het nou beter is om wat minder te snacken en te snoepen, komen hier de tips!

Tip 1: Begin de dag gezond

Begin je dag met een gezond en voedzaam ontbijt. Wanneer je begint met een voedzaam ontbijt blijf je langer vol en ben je minder snel geneigd om te gaan snacken. Bekijk onze gezond ontbijt blog eens voor inspiratie voor een gezond en voedzaam ontbijt.

Tip 2: Drink voldoende over de dag heen

Het kan zijn dat jouw dorst je voor de gek houdt. Soms kun je trek hebben, maar heb je gewoon dorst. Dus voor dat je de koektrommel optrekt, drink eerst een glas water, thee of koffie. Wacht daarna nog 15 min, wellicht is je trek verdwenen en had je gewoon dorst. Houdt je vochtinname dus hoog over de dag heen om nep honger te voorkomen.

Tip 3: Haal de snacks niet in huis 

Wanneer je boodschappen gaat doen, loop dan eens niet langs de paden met de snacks. Dan kom je niet in de verleiding om toch die zak paprika chips of winegums in je winkelwagen te leggen. Hierdoor heb je ook geen snacks in huis en kun je ze ook niet mindless gaan eten, ideaal!

Tip 4: Haal gezonde snacks in huis

Vind je het toch fijn om af en toe wat te snacken, haal dan gezonde snacks in huis. Ben je een zoetekauw kies dan als snack bijvoorbeeld fruit, pure chocolade of een vruchtenkwark(let wel op het suikergehalte hierbij). Houd je meer van hartig kies dan bijvoorbeeld voor (rijst) crackers met hummus of een andere spread met komkommer of tomaatjes, rauwkost met een dip of een gebakken eitje.

gezonde-snacks

Tip 5: Slaap genoeg

Je hebt het vast wel eens gemerkt wanneer je slecht heb geslapen. Deze dag heb je veel meer zin in lekker ongezond eten. Dit komt omdat je lichaam zoekt naar energie om wakker te blijven. Het hunkert dan juist naar voeding dat hoog in calorieën zit, zodat je daar genoeg energie uit kan halen om wakker te blijven. Gezond is het alleen niet. Zorg dus voor een goede nachtrust van minimaal 8 uur. 

Tip 6: Denk niet in restricties

Denk aan wat je wel mag eten en niet aan wat je niet mag eten. Zo maak jij het voor jezelf makkelijker. Wanneer je allemaal denkt dit mag ik niet eten, dat mag ik niet eten dan ga je er alleen maar meer naar verlangen. Denk dus om, ik heb zin in iets zoets. Oké dan kan ik een stuk fruit pakken een stukje pure chocola een smoothie maken. Met deze positieve gedachten kom jij er makkelijker doorheen en zal het uiteindelijk een gewoonte worden. 

Tip 7: Ga op zoek naar afleiding

Maak even een wandelingetje, ga een boek lezen of scroll wat door je mobiel. Je vergeet al snel dat je een snack wilde pakken. Je had dus niet echt honger. 

Tip 8: Bewaar je snack voor de avond

Ben je echt een avond snacker bewaar je snack dan voor de avond. Eet dus niet en overdag verschillende snacks en ga ‘s avonds na het eten ook nog eens helemaal los. 

Tip 9: Geniet wel

Af en toe eens een lekkere ongezonde snack is natuurlijk niet erg. Het moet alleen geen gewoonte worden of gelijk een heel pak zijn. 

genieten-van-eten

Conclusie

Minder snoepen en snacken hoeft niet moeilijk te zijn, je moet het alleen makkelijk maken voor jezelf. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Mocht jij zelf ook nog een ultieme tip hebben om minder te snacken, deel deze dan met mij door hieronder een reactie achter te laten. Voor eventuele vragen kun je ook hieronder een reactie achter laten of kun je ons ook altijd een mailtje sturen.

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *