Slaap

Wat doet slaap met ons lichaam

wat-doet-slaap-met-je-lichaam

Slapen, we vinden het allemaal heerlijk. Lekker uitslapen, een powernap tussendoor daar zijn de meeste van ons wel voor in. Maar naast dat we slaap een van de fijnste dingen vinden, is het vaak wel het eerste wat we laten vallen in ruil voor iets anders. Je moet een deadline halen, dan maar even een nachtje door. Een gezellig feestje, maar de volgende dag moeten werken, achja dat kan ook op wat minder slaap. Of toch nog één aflevering netflix wat uitloopt tot een half seizoen en weg nachtrust. In dit artikel kom je te weten hoe een slaapcyclus eruit ziet, waarom slaap belangrijk is voor je lichaam en leg ik uit wat er met je lichaam gebeurt in je slaap.

Slaapcyclus

Misschien wist je dit al maar misschien ook niet, maar wanneer je in slaap valt ga je verschillende fases door. Zo heb je 5 fases van slaap, deze 5 fases vormen één slaap cyclus. De fases duren in totaal 90 tot 120 minuten, daarna begint de cyclus opnieuw. Zo ga je dus 4 tot 5 slaapcyclussen door per nacht dat je slaapt. Maar wat gebeurt er nou tijdens deze fases?

Fase 1: Inslaapfase

In deze fase is jouw lichaam tussen wakker zijn en slapen in. Je spieren ontspannen en je hersenactiviteit neemt af. In deze fase kan het voelen alsof je in een diepgat valt en je ineens wakker schrikt. Je schommelt nog zo tussen het echt in slaap vallen en het wakker blijven. Meestal duurt deze fase maar een aantal minuten.

Fase 2: Lichte slaap

Tijdens deze fase slaap je wel, maar nog niet diep. Je hoort niet meer alle prikkels om je heen, maar kan wel ineens wakker worden. Hierbij heb je dan het gevoel alsof je helemaal niet geslapen hebt. Deze fase duurt minder dan een uur. 

Fase 3: De overgangsfase naar de diepe slaap

In deze fase ga je van lichte slaap naar diepe slaap. Hierbij ontspant je lichaam steeds meer, wordt je ademhaling en hartslag rustiger en daalt je temperatuur nog meer. Deze fase duurt een 5-tal minuten.

Fase 4: De diepe slaap 

Tijdens deze fase is je lichaam volledig ontspannen. Wanneer je wakker wordt in deze fase kun je je gedesoriënteerd voelen en heb je echt tijd nodig om wakker te worden. In deze fase komt je lichaam fysiek tot rust. We kennen dit gevoel vast wel, wanneer je een iets te lange powernap doet en even helemaal van de wereld bent. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten.

Fase 5: De REM-slaap 

Last but not least, de REM-slaap, ook wel Rapid Eye Movement genoemd. Het heet zo omdat in deze fase je ogen vaak heel veel bewegen. In deze fase is je hartritme en ademhaling onregelmatig, stijg je bloeddruk, maar zijn je spieren wel geheel ontspannen. Tijdens de REM-slaap wordt eigenlijk alle indrukken en prikkel van de dag verwerkt en worden deze opgeslagen in je langetermijngeheugen. Daarnaast is dit ook de fase van emotionele herstel. Dit alles kan zich weer uiten in dromen. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten. Na de REM-slaap wordt je even wakker, zo kort maar dat je het je vaak niet eens kan herinneren. Hierna begint de slaap cyclus opnieuw. 

Waarom is slaap belangrijk voor ons lichaam?

Nu je weet hoe een slaapcyclus verloopt, is het misschien ook wel interessant om te weten waarom slaap nou belangrijk voor ons lichaam. We weten allemaal dat wij als mensen slaap nodig hebben. Slaapt zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt en weer bij kan tanken voor de volgende dag. Je voelt je frisser, kunt beter presteren en bent ook vaak een stuk vrolijker na een goede nachtrust. Het kan ook zijn dat je helemaal niet zo’n goede slaper bent. Wellicht is dan het e-book ‘Perfect slapen in  7 stappen’ wel iets voor jou.  Dit zijn allemaal gevolgen van een goede nachtrust, maar heb jij je wel eens afgevraagd wat je lichaam feitelijk doet tijden het slapen?

Wat gebeurt er met je lichaam tijdens het slapen?

Vanaf het moment dat je bijna in slaap valt gebeuren de volgende dingen:

De temperatuur van je lichaam daalt

Net voordat je in slaapt valt begint je lichaamstemperatuur te dalen. Het dalen van je lichaamstemperatuur heeft te maken met de regulatie van je circadiane ritme, ook wel jouw lichaamsklok genoemd. Jouw lichaamsklok bepaalt mee wanneer het voor jouw tijd is om te gaan slapen en weer wakker te worden. Je lichaam kan dus ook moeilijker in slaap komen wanneer het erg warm is. Dat is dan ook een reden waarom deskundige zeggen om met een open raam te slapen.

temperatuur-daaltInformatie verwerken van je hersenen

Tijdens je slaapcyclus kom in bepaalde stadia terecht, zo ook de REM-slaap, ook wel Rapid Eye Movement stadium genoem. Dit is het moment in je slaap, wanneer veel dromen kunt ervaren. Dit komt doordat in een bepaald gebied in je hersenen, in je hersenschors, dan jouw dag verwerkt. Hier word alles geordend en worden je hersenen al het ware gereset voor de nieuwe dag. 

Je hartslag en bloeddruk worden lager

Wanneer je slaapt hoeft je lichaam minder hard te werken, omdat je niet hoeft te bewegen en geen prikkels kunt ontvangen. Hierdoor vertragen jouw hartslag en bloeddruk. Je lichaam komt totaal tot rust en ontspant. Wanneer je dus minder slaap krijgt dan nodig is, is de kans op een hogere bloeddruk ook groter, omdat deze nooit helemaal tot rust komt tijdens je slaap. 

Je lichaam herstelt zichzelf 

Door dat je in slaap bent en je lichaam zich niet meer met prikkels van de buitenwereld in contact is, kan hij nu eindelijk herstellen. In het diepste stadium van je slaap, geeft je lichaam verschillende hormonen af. Zo ook een groeihormoon. Je lichaam kan zich focussen op de aanmaak van nieuwe cellen, waardoor je huid er misschien beter uit ziet of je wellicht geen spierpijn meer hebt door het herstel hiervan en gebruik van het groeihormoon. 

Je lichaam is dus druk bezig met je lichaam terwijl jij in slaap bent en uitrust. Je lichaam heeft dus slaap nodig om dit ook allemaal uit te kunnen voeren. Wanneer je dus te weinig slaapt kan je lichaam dit niet uitvoeren en zul jij je sneller moe en uitgeput voelen.

Conclusie

Dus wanneer je gaat slapen, maak je ready want je gaat heel wat fases door haha. Nu begrijp je misschien ook dat wanneer je een powernap doet van 20 minuten, je nog fris en fruitig bent want dan heb je alleen in fase 2 gezeten. Maar wanneer je je powernap uitstrekt tot een uur, je totaal in de war wakker wordt, omdat je dan al in je diepe slaapt zit. Dan is het beter om je hele cyclus te doorlopen en een ‘powernap’ van 1,5 uur te nemen. Daarnaast ligt je lichaam wel stil, maar is het ondertussen heel hard aan het werk met verschillende processen in je lichaam. Mocht je nog vragen hebben over dit artikel, vraag dit dan in een reactie hieronder, of stuur ons een mail

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *