Voeding

Is avocado gezond of ongezond?

is avocado gezond of ongezond

Ja, avocado is erg gezond. Er zitten veel gezonde vetten in die het slechte cholesterol verlagen. Daarnaast draagt het bij aan de spijsvertering en algehele gezondheid. Houd er wel rekening mee dat avocado veel calorieën bevat. Gelukkig geeft avocado snel een verzadigd gevoel.

Avocado, het groene goud?! Lekkere salade met avocado blokjes, een guacamole sausje of lekker uitlepelen als tussendoortje, het kan allemaal! Maar hoe gezond is avocado eigenlijk en wat zijn de gezondheidseffecten? Past avocado goed in een dieet? Daar vertellen we je in dit artikel graag wat meer over.

Wat zit er in avocado (micronutriënten)?

Een avocado bevat flink wat vitaminen, vrijwel alle B vitaminen zijn aanwezig. Zo bevat het per 100 gram zelfs zo’n 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2, 28% van vitamine B5 en 27% van vitamine B6. Ook zit er veel vitamine E en K in, en in mindere mate vitamine A en C. Daarnaast bevat het kalium, natrium, fosfor, ijzer, magnesium, koper selenium en zink.

Macronutriënten avocado

Hieronder vind je de voedingswaarden van avocado per 100 gram. De gemiddelde avocado weegt rond de 180 gram.

Avocado voedingswaardenPer 100 gram
Energie790 kJ (188 kcal)
Eiwitten2,6 gram
Koolhydraten1,5 gram
Waarvan suiker1,4 gram
Vetten18,1 gram
Vet waarvan verzadigd3,8 gram
Zout0,01 gram

Waar is avocado goed voor?

Avocado bevat flink wat calorieën door de grote hoeveelheid vet. Gelukkig hoef je er niet veel van te eten om van de gezondheidsvoordelen te genieten. We benoemen hieronder een aantal van die positieve effecten van avocado.

Goed voor hart en bloedvaten

Avocado bevat veel vet, wat voornamelijk oliezuur is. Klinkt heftig, maar is het niet. Het is namelijk een onverzadigd vet dat het LDL-cholesterol van het bloed verlaagt. En dat is goed voor het hart en de bloedvaten. Een te hoog LDL-cholesterol kan namelijk leiden tot hart- en vaatziekten. Door geregeld avocado te eten wordt het risico hierop kleiner.

Beter opname van voedingsstoffen

Naast dat avocado een ware vitaminebom van zichzelf is, draagt het ook bij aan het beter opnemen van voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen. Dat heeft te maken met de gezonde vetten die erin zitten. Het gaat hierbij niet alleen om avocado, maar ook om sub-producten. Zo is bijvoorbeeld avocado olie gezond. Het zorgt voor een hogere opname van voedingsstoffen en verlaging van slecht vet in het vloed, zo kwam uit experimenteel onderzoek.

Beschermend voor ongeboren baby’s

Als vrouwen zwanger zijn dan wordt een hogere consumptie van foliumzuur aangeraden, omdat het beschermt tegen aangeboren afwijkingen. Daarvoor kan men foliumzuurtabletten gebruiken, maar ook het eten van voedsel met foliumzuur draagt bij. En laat de avocado nou net een foliumzuur bommetje zijn. Mocht je dus zwanger zijn en weer een snackbui hebben, dan is een avocado een goede keuze.

avocados

Avocado gezond voor huid

Je kent vast wel de uitdrukking ‘perzikhuidje’, maar wellicht komt de naam ‘avocadohuidje’ beter van pas. Avocado stimuleert namelijk het collageen in de huid, wat ervoor zorgt dat jouw huid strakker blijft en prachtig straalt. Natuurlijk kun je op termijn niet aan rimpels ontkomen, maar door geregeld avocado te eten lijkt je huid wel langer jong.

Bevordert de spijsvertering

Door dagelijks avocado te consumeren wordt de spijsvertering positief beïnvloed, zo kwam uit onderzoek. De metabolische functies van de darmmicrobiotica werken beter. Dat komt omdat avocado een bepaald proces in het lichaam op gang brengt waardoor er lagere fecale galzuurconcentraties ontstaan. Klinkt wat ingewikkeld, maar feit is in ieder geval dat jouw spijsvertering er baat bij heeft om geregeld avocado te eten.

Avocado: gezond afvallen

Avocado bevordert dus de spijsvertering, is het dan ook slim om avocado op te nemen in een dieet? Zoals je hebt gelezen bevat het erg veel calorieën, waardoor je er wel mee op moet passen. Je valt immers af als je een calorie tekort creëert en met avocado krijg je flink wat binnen. 

Toch past avocado goed binnen een dieet als je wilt afvallen. Het geeft namelijk een erg verzadigd gevoel, waardoor de kans op snacken juist afneemt. Bovendien bevat het vooral gezonde vetten, wat ook weer goed is voor het lichaam.

Mix daarom gerust wat avocado blokjes door je salade heen. Zolang je rekening houdt met het aantal totale calorieën per dag is het goed en kun jij genieten van deze lekkernij en ook nog eens van de gezondheidsvoordelen genieten.

TIP: Avocado over en wil je het bewaren? Laat er bij voorkeur de pit inzitten en leg hem afgedekt met huishoudfolie in de koelkast. Je kunt avocado ook gerust in de vriezer bewaren, het is dan tot acht maanden houdbaar

Hoeveel avocado per dag?

Hoewel niet iedereen het erover eens is wat de perfecte hoeveelheid aan avocado per dag is, blijkt toch dat de meeste diëtisten maximaal een halve avocado per dag aanraden. Door de grote hoeveelheid vet is een hele avocado per dag al snel te veel.

Gebruik avocado in een gevarieerd voedingspatroon, waarbij je 250 gram groente per dag aanhoudt volgens de richtlijn van het Voedingscentrum. De avocado staat namelijk in de Schijf van Vijf en valt – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – tot de (vrucht)groente.

Conclusie: hoe gezond is avocado?

Avocado is super gezond, dankzij de hoge concentraties vitaminen en mineralen. Daarbij is een groot voordeel dat het de kans op hart- en vaatziektes verkleint. En zolang je maar rekening houdt met het aantal calorieën per dag, kun je gerust een halve avocado toevoegen aan je dagelijks dieet, zelfs als je wilt afvallen. Dat is ook nog eens goed voor een stralende huid, zodat je twee vliegen in één klap slaat!

Hmm, houd jij ook zo van avocado? Gezond recept voor een lekkere avocado maaltijd met ons delen? Laat gerust je eetspiratie achter in een reactie onder dit artikel.

Gezonde voeding tool

Op zoek naar een weekschema met allemaal gezonde voeding helemaal afgestemd op jouw doelen? Gebruik onderstaande tool om uit te rekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt per dag voor jouw doelen en laat de tool iedere week een compleet voedingsschema voor je maken. Boodschappenlijstje? Ook dat verzorgd de tool! Alles op 1 plek. Ben jij klaar om jouw gezondheidsdoelen te bereiken?

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *