Sport

AMRAP, wat is het?

amrap

Heb jij van een AMRAP gehoord bij de crossfit, in de sportschool of ben je het online op een blog tegen gekomen, maar wordt er niet uitgelegd wat een AMRAP nou precies is? Dan ben je hier op de juiste plek. Er worden tegenwoordig talloze afkortingen genoemd die betrekking hebben op een bepaalde manier van trainen. AMRAP is daar één van. We bespreken in dit artikel wat een AMRAP nou eigenlijk is, wat de voor- en nadelen zijn en waarvoor gebruik je het eigenlijk. Allemaal vragen die aan het einde van dit artikel zijn beantwoord. Zo weet jij precies wat het is en wat je ermee kunt doen.

Wat is een AMRAP?

AMRAP is de afkorting van As Many Repetitions As Possible. Nederlands vertaald is het dus zoveel mogelijk herhalingen als mogelijk. Kortom, helemaal kapot gaan! Je gaat gewoon door tot je niet meer kunt. Het maakt niet uit met welke soort gewichten of fitnessapparaten je bezig bent. AMRAP is puur en alleen zoveel mogelijk herhalingen halen met een bepaald gewicht en oefening. Vandaar dat ik zonet dus al zei, dat je gewoon echt helemaal kapot gaat. 

Ook wordt het in de crossfit gebruikt voor een tijd oefening waarin je een bepaalde tijd hebt en je zo vaak mogelijk het circuit of oefening volledig uitvoert. Hier wordt de afkorting meer als “As Many Rounds As Possible” gebruikt. 

Twee manieren van AMRAP dus. Eén is op tijd zoveel mogelijk herhalingen en de andere manier is gewoon doorgaan met herhalingen of rondjes tot je erbij neervalt.

Voor- en nadelen van de AMRAP methode

Nu jij weet wat het is, vraag jij je waarschijnlijk al af wat nou de voor- en nadelen zijn van deze trainingsmethode. We bespreken het hieronder kort.

Voordelen

Laten we beginnen met de voordelen. Het eerste voordeel van de AMRAP methode is dat je eenvoudig en in een vrij korte tijd flink wat volume aan je training kan toevoegen. Hiermee wordt bedoeld dat je hier vele herhalingen aan je training toevoegt. 

Een ander voordeel van de AMRAP is dat je het kan gebruiken met iedere oefening die je doet. Is het een krachtoefening, dan kun je het gebruiken. Een conditie oefening of zelfs meerdere oefeningen? Je kunt alles in jouw AMRAP gooien en jezelf uitdagen. 

Dit brengt ons dan ook op het volgende punt. Het is een andere manier van trainen en je daagt jezelf flink uit door deze methode te gebruiken. Iedere oefening of circuit dat je doet zal uiteindelijk zwaar worden op deze manier. Je kunt overigens ook mooi bijhouden op deze manier hoe je progressie is aangezien het goed meetbaar is. 

Het laatste voordeel dat ik je wil meegeven is dat je er een ijzeren conditie van krijgt. Je gaat echt tot het gaatje en zal met krachtoefeningen ook je uithoudingsvermogen gaan uitdagen op deze manier. Je traint dus niet alleen kracht, maar ook nog eens je conditie. 

Nadelen

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan de AMRAP methode. Het eerste nadeel is dat je een hoop hersteltijd nodig hebt. Wat dat aangaat vrij logisch aangezien je helemaal tot het gaatje gaat. Het hoeft geen nadeel te zijn, maar als je nog andere oefeningen of circuitjes wilt doen, dan is het wel lastig.

Het andere nadeel van deze trainingsmethode is ook gelijk een waarschuwing. Het kan namelijk wel blessuregevoelig zijn als je dit zonder toezicht of expertise doet. Zoals eerder benoemd vergt het een hoop van je lichaam met deze manier van trainen. Sterker nog, het vergt alles van je lichaam. Doe dit dan ook niet als je net bent begonnen met crossfit, krachttraining of andere sport zonder toezicht van een expert. 

AMRAP gebruiken in jouw training

Nu wil jij graag de AMRAP methode gaan gebruiken in jouw training en wil je weten hoe je dit toepast. Ik adviseer nogmaals dit niet zomaar te gebruiken. Maar mocht je jouw training een klein beetje uitdagender willen maken dan kun je best af en toe een een AMRAP workout er tussendoor gooien of alleen het laatste gedeelte van je training ermee vullen. 

Zo kun je een complete workout doen met deze methode zoals op het filmpje hieronder. 

Ook kun je natuurlijk het gebruiken om jouw krachttraining wat op te fleuren aan het einde. Zo gebruik je echt de laatste kracht nog die je hebt en kun je met een voldaan gevoel daarna onder de douche stappen. 

Spiergroei met AMRAP

Sommige denken dat de AMRAP methode een enorme boost geeft in spiergroei. Nu is het voornamelijk een oefening om je uithoudingsvermogen mee te trainen en is het niet gericht op spiergroei. Wel is het natuurlijk zo dat als je aan de gewichten trekt het invloed heeft op je spiergroei, maar dat AMRAP niet een wondermiddel is voor spiergroei. 

Gebruik het dus vooral om uithoudingsvermogen mee te trainen en jezelf uit te dagen. 

Mocht je wel spiergroei willen stimuleren dan kun je ook eens kijken naar het Spiermassa protocol. 

spiergroei-protocol-voor-mannen

Conclusie AMRAP

AMRAP is dus een trainingsmethode om je laatste energie te gebruiken of binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk herhalingen of rondes te doen. Het is een top manier om het in groepsverband te doen. Ook kun je het alleen doen maar dan zul je jezelf echt moeten oppeppen om tot het uiterste te gaan. Geen wondermiddel om spiergroei te vergroten maar wel een mooie toevoeging dus voor jouw krachttraining om het lekker uitdagend te maken. Wel helpt het echt je uithoudingsvermogen te verhogen en kun je het dus wel op die manier gebruiken. Pas wel op met deze manier van trainen en ga er verantwoordelijk mee om, om vervelende blessures te voorkomen. 

author-avatar

Over Matthijs Boon

Deelt graag zijn passie voor sport, fitness, voeding en gezondheid. Vanuit zijn knie revalidatie in aanraking gekomen met krachttraining en is ervan overtuigd dat krachttraining een basis is voor iedere sporter, maar ook voor in het dagelijks leven. Leuk weetje over Matthijs: Loopt het liefst op zijn badslippers. Sporten: Taekwondo / krachttraining Toegepast Psycholoog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *