Voeding

Is radijs gezond?

is-radijs-gezond-of-ongezond

Ja, radijsjes zijn gezond. Ze zitten boordevol essentiële vitaminen en mineralen, die bijdragen een aan goede werking van ons lichaam. Ze verbeteren de weerstand en verkleinen de kans op tal van ziektes. Radijsjes zijn een goede aanvulling op een gevarieerd en gezond voedingspatroon.

Radijsjes, klein maar fijn! Heerlijk om je salade pittiger mee te maken of er een overheerlijke dressing van te maken. Daarnaast kun je ze ook eten als snoepgroente. Maar hoe gezond zijn radijsjes eigenlijk? Goed nieuws, want er kunnen verschillende gezondheidseffecten aan toegeschreven worden. Daar vertellen we graag wat meer over.

Wat zit er in radijs (micronutriënten)?

Radijsjes zijn ware vitaminebommetjes, die boordevol vitamine C en K zitten. Ook vind je er diverse B-vitaminen in terug, als B3, B5, B6 en B11. Daarnaast zitten er ook (in kleine hoeveelheid) mineralen in, zoals kalium, magnesium, calcium, zink, ijzer en mangaan.

Macronutriënten radijs

Hoeveel calorieën zitten er in radijs? Hieronder vind je de voedingswaarden per 100 gram.

Radijs voedingswaardenPer 100 gram
Energie76 kJ (18 kcal)
Eiwitten1 gram
Koolhydraten2,5 gram
Waarvan suiker2 gram
Vetten0,2 gram
Vet waarvan verzadigd0 gram
Zout0,13 gram
radijs

Waar is radijs goed voor?

Radijs bevat weinig calorieën, maar daarentegen wel veel vitaminen en mineralen. Geen wonder dat er dan ook tal van gezondheidsvoordelen aan toe te schrijven zijn. We noemen hieronder een aantal van deze positieve effecten.

Heeft ontstekingsremmende werking

Uit meerdere onderzoeken is naar voren gekomen dat radijs ontstekingen tegen kan gaan. Zo verkleint het de kans op infecties aan de nieren en urinewegen. Heb je bijvoorbeeld vaak blaasontsteking, dan kan radijs helpen als natuurlijk remedie. Het zorgt er tevens voor dat je een minder brandend gevoel voelt tijdens het plassen. Maar dat niet alleen, want het gaat ook schimmelinfecties in de mond tegen.

Bevordert de spijsvertering

Wie wel eens last heeft van verstoppingen die doet er goed aan om regelmatig radijzen te eten. Er zitten namelijk veel vezels in die helpen tegen obstipatie. Het kan zelfs infecties in het maag-darmstelsel tegengaan en zorgt in zijn algemeen voor een betere stoelgang. Vezels zorgen daarnaast ook voor een kleinere kans op darmkanker en diabetes type 2.

Werkt bloeddrukverlagend

Radijzen zijn een uitstekende bron van kalium, een mineraal met een bloeddruk verlagende werking. De bloedvaten ontspannen erdoor, waardoor de bloedstroom bevorderd wordt. Dat niet alleen, want kalium reguleert ook de algemene vochtbalans in het lichaam en zorgt ervoor dat de spieren op een gezonde manier samentrekken. De opname van deze essentiële voedingsstof wordt normaal gezien uitstekend gereguleerd door een (gezond) lichaam, waardoor je er geen te veel van kunt binnenkrijgen.

Goed voor de conditie van de huid

Bang dat je er oud uit gaat zien? Begin dan maar snel met het eten van radijs. Hier zit veel vitamine C in, wat in veel opzichten bijdraagt aan een goede conditie van de huid. Zo gaat het acne, ouderdomsvlekken en rimpelvorming tegen en zorgt het voor een goede wondgenezing. Ook wordt de kans op algemene huidproblemen kleiner en gaat de weerstand erop vooruit. Het beschermt je lichaamscellen tegen schade en zorgt voor de vorming van bindweefsel.

Vermindert kans op hart- en vaatziekten

Radijs is rijk aan flavonoïden. Dit zijn antioxidanten die het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Althans, zo wordt in meerdere studies gesteld. Het Voedingscentrum geeft aan dat de positieve werking van flavonoïden nog onvoldoende onderbouwd is en daarom raden ze aan geen toegevoegde flavonoïden te eten. In radijs komt deze stof echter van nature voor en die kun je dus lekker consumeren.

Zorgt voor een verzadigd gevoel

Zowel de vezels in radijzen, maar ook het hoge watergehalte, zorgen voor een verzadigd gevoel. En dat komt natuurlijk goed van pas als je wilt afvallen. Tel daarbij op de lage hoeveelheid aan koolhydraten en de positieve werking op de spijsvertering en je hebt een fijne groente te pakken die perfect past in een gevarieerd voedingspatroon. Het eten van radijs kan daarom ook goed helpen bij afvallen, omdat het enerzijds als gezonde snack gegeten kan worden, en anderzijds omdat je daarna meer verzadigd bent en dus minder snel naar ongezond eten zult grijpen.

radijsjes

Hoeveel radijs per dag?

Er is geen specifieke aanbevolen hoeveelheid per dag voor radijsjes. Het is vooral belangrijk dat je dagelijks voldoende vitaminen binnenkrijgt, en daar dragen radijzen perfect aan bij. Zo bevat 100 gram radijs bijvoorbeeld 25% van de ADH aan vitamine C. In principe kun je dus met een gerust hart dagelijks heel wat radijzen naar binnen werken!

Radijsjes smaken best scherp, en dat zorgt ervoor dat niet iedereen ze even lekker vindt. Sommige mensen krijgen bij grote inname irritatie aan het spijsverteringskanaal. Experimenteer daarom zelf eens met radijs en kijk wat het voor jouw lichaam doet. Mocht je last krijgen, dan zou dat dus aan de radijsjes kunnen liggen.

Conclusie: zijn radijsjes gezond?

Radijs is super gezond, dankzij de vele mineralen en vitaminen die ze rijk zijn. Ze zorgen voor een algemene betere weerstand en huidconditie. Daarnaast verkleinen ze het risico op tal van ziektes. Bovendien bevatten ze weinig calorieën, waardoor ze perfect passen in een dieet. Ze geven een verzadigd gevoel. Liefhebber van radijs? Voeg ze dan naar hartenlust toe aan een salade of eet ze als snack.

Hmmm, ben jij ook gek op radijs? Inspireer ons met je favoriete recept met radijs en laat een reactie achter onder dit artikel.

Gezonde voeding tool

Op zoek naar een weekschema met allemaal gezonde voeding helemaal afgestemd op jouw doelen? Gebruik onderstaande tool om uit te rekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt per dag voor jouw doelen en laat de tool iedere week een compleet voedingsschema voor je maken. Boodschappenlijstje? Ook dat verzorgd de tool! Alles op 1 plek. Ben jij klaar om jouw gezondheidsdoelen te bereiken?

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.