Voeding

Zijn rozijnen en krenten gezond?

rozijnen-krenten-gezond-of-ongezond

Rozijnen en krenten hebben een positief effect op de bloeddruk. Daarnaast zorgen ze voor een verzadigd gevoel, zowel bij volwassenen als kinderen. Houd er echter wel rekening mee dat je er niet te veel van eet, want ze bevatten veel suiker.

Ben je gek op rozijnen en krenten? Bijvoorbeeld om als snack te eten of om door een salade of yoghurtontbijt te mixen? Wellicht vraag je je af wat de gezondheidseffecten zijn en hoeveel je er dagelijks van kunt eten. Daar vertellen we in dit artikel meer over.

Verschil rozijnen en krenten?

Veel mensen scharen krenten en rozijnen onder dezelfde soort onder. Ze zijn immers allebei gemaakt van druiven. Hoewel ze relatief veel op elkaar lijken en ook qua smaak veel van elkaar weg hebben, is er toch verschil. Krenten worden specifiek gemaakt van de Griekse druif Korinthe, een klein druivenras. Rozijnen worden gemaakt van grotere druivensoorten. Dit is ook terug te zien in de prijs: krenten zijn duurder dan rozijnen, juist omdat die specifieke druif schaarser is. Het verschil in de smaak? Algemeen geldt: rozijnen zijn zoeter dan krenten. En hoe donkerder de krent, hoe zoeter.

verschil-krenten-rozijnen

Wat zit er in rozijnen en krenten (micronutriënten)?

Gedroogd fruit, als rozijnen en krenten, is rijk aan vitamines, mineralen en vezels, waaronder veel vitamine B, magnesium, kalium, natrium, fosfor, ijzer en polyfenolen. Daarnaast bevatten ze ook vitamine A en C.

Macronutriënten rozijnen en krenten

De voedingswaarden van rozijnen en krenten liggen meestal niet ver uit elkaar. Toch is het belangrijk om te weten dat het kan verschillen per product. Zo kan het ook weer variëren per type rozijn en de manier van bereiding. Daarom raden we je aan om altijd even de voedingswaarden van het product in kwestie te checken. Als voorbeeld nemen we de voedingswaarden van de zakjes krenten en rozijnen van de Albert Heijn.

Krenten en rozijnen voedingswaardeZongedroogde rozijnen (AH) per 100 gramGedroogde krenten per 100 gram
Energie345 kcal329 kcal
Eiwitten3 gram4 gram
Koolhydraten80 gram74 gram
Waarvan suiker59 gram67 gram
Vetten0,5 gram0,3 gram
Vet waarvan verzadigd0,1 gram0 gram
Zout0 gram0,03 gram

Zijn rozijnen gezond? En zijn krenten gezond?

Zowel krenten als rozijnen passen binnen een gezond voedingspatroon. Ze staan in de Schijf van Vijf onder het vak groente en fruit. Het Voedingscentrum benadrukt dat gedroogd fruit als krenten en rozijnen lekker is voor erbij, bijvoorbeeld om het een beetje door de muesli te mengen. 

Zij plaatsen wel een kanttekening: houd het klein, want gedroogd fruit bevat relatief veel suiker. Bovendien kan het geen vers fruit vervangen, omdat er bij het drogen van de druiven een deel van de vitamine C verloren gaat. Vitamine C lost namelijk (gedeeltelijk) op in lucht, en krenten en rozijnen worden immers aan de lucht gedroogd.

Dat krenten en rozijnen flink wat suikers bevatten kun je ook zien in bovenstaande voedingstabel. Gelukkig kun je er bij kleine inname ook al een aantal gezondheidsvoordelen mee behalen. We lichten hieronder een aantal van deze voordelen van krenten en rozijnen toe.

rozijnen-in-een-bakje

Verlaagt de bloeddruk

Uit onderzoek blijkt dat wanneer iemand gedurende drie maanden een handjevol rozijnen inneemt, de bloeddruk aanzienlijk verlaagt. En dat zorgt er dan weer voor dat de kans op hart- en vaatziekten afneemt. Ook neemt het risico op het ontwikkelen van diabetes af. Deze positieve bijdrage wordt overigens in meerdere onderzoeken bevestigd.

Zorgt voor een verzadigd gevoel

In krenten en rozijnen zitten flink wat vezels. Die bieden als voordeel dat ze zorgen voor een verzadigd en vol gevoel. Een beetje van dit gedroogd fruit ’s ochtends door je yoghurt doen is dus een goed idee. En ook als je zin hebt om te snacken is dit een betere keuze dan snoep en koek. Die vezels zorgen tot slot ook nog voor stimulatie van de stoelgang. Eet je graag brood? Dan kun je dus prima eens kiezen voor krenten- en rozijnenbrood. 

Voorkomt overmatig eten bij kinderen

Dit voordeel sluit aan bij het vorige effect. Er is aangetoond dat wanneer kinderen een handjevol rozijnen eten vóór het diner, dat zij minder behoefte hebben aan de inname van calorieën tijdens de maaltijd. Het bijzondere is dat dit geldt voor rozijnen, maar dat het bij de inname van druiven juist niet werkt. Rozijnen werken vanuit zichzelf overigens niet per se lichaamsgewicht verlagend, maar het kan dus wel helpen om het innemen van (te) veel voedsel te beperken. Voor kinderen is het daarom een prima keuze als gezond tussendoortje.

Algemeen positief effect op het lichaam

In krenten en rozijnen zit een flinke hoeveelheid aan verschillende soorten vitamine B, die ervoor zorgen dat ons lichaam goed werkt. Zo draagt het bij aan de werking van het zenuwstelsel en de hersenen, houdt het onze huid gezond en regelt het de werking van hormonen, ons immuunsysteem en de aanmaak van bloedcellen. Daarnaast bevat het ook vitamine C, wat goed is voor de weerstand. Houd er wel rekening mee dat vers fruit dus meer vitamine C bevat dan gedroogd fruit. Vitamine B blijft wel behouden tijdens het droogproces.

Hoeveel krenten en rozijnen per dag?

Krenten en rozijnen bevatten relatief veel suiker (meer dan vers fruit) en daarom wordt aanbevolen om maximaal 20 gram per dag te eten. Dat staat gelijk aan circa twee kleine handjes per dag.

Conclusie: rozijnen en krenten gezond of niet?

Rozijnen en krenten horen thuis in een gezond voedingspatroon, mits je er niet te veel van eet in verband met de grote hoeveelheid suiker. Wel is het belangrijk om te beseffen dat je met het eten van vers fruit dezelfde gezondheidsvoordelen kunt behalen. Het grote voordeel is echter dat ze een verzadigd gevoel geven, waardoor het een gezonde keuze is om een lepel krenten of rozijnen te verwerken in de yoghurt of salade, of om het te eten als tussendoortje.

Eet jij vaak rozijnen en krenten en in welke gerechten gebruik je ze? Deel je inspiratie gerust met ons hieronder in een reactie.

Gezonde voeding tool

Op zoek naar een weekschema met allemaal gezonde voeding helemaal afgestemd op jouw doelen? Gebruik onderstaande tool om uit te rekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt per dag voor jouw doelen en laat de tool iedere week een compleet voedingsschema voor je maken. Boodschappenlijstje? Ook dat verzorgd de tool! Alles op 1 plek. Ben jij klaar om jouw gezondheidsdoelen te bereiken?

author-avatar

Over Lydia Louter

Deelt graag haar passie voor sport, voeding en gezondheid. Begonnen met crossfit als krachtsport en nu fanatiek thuis krachttraining aan het doen en af en toe nog stiekem in de sportschool te vinden. Overtuigd van het feit dat voeding het eerste medicijn is voor de meeste kwaaltjes. Goede voeding = een gezond lichaam. Leuk weetje over Lydia: ze is een enorme dierenliefhebber en in de winter loopt ze graag rond in haar onesie. Sporten: Taekwondo / krachttraining

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.