Sport

7 tips om hardlopen langer vol te houden

tips-om-hardlopen-langer-vol-te-houden

Ren jij wel eens een rondje door het dorp heen of sta je wel eens op de loopband en wil je graag weten hoe je  langer hardlopen? Met de volgende tips kom je beter in vorm en kun je langer (en met sommige tips ook sneller) hardlopen.

Nu zijn er verschillende invalshoeken die je bij deze vraag kunt benaderen. Zo zijn er dingen die je kunt doen om op de korte termijn het hardlopen langer vol te houden. Dus je volgende rondje. En zijn er natuurlijk ook zeker dingen waar je aan moet denken als je op de lange termijn het hardlopen langer vol wilt houden of sneller een X aantal km wilt afleggen.

Het komt erop neer dat je voor de korte termijn jezelf kunt afleiden en je genoeg energie moet hebben om het hardlopen langer vol te houden, en dat het voor de langere termijn om consistent trainen gaat waarbij je het goed opbouwt.

Manieren van hardlopen

Voor we ingaan op de daadwerkelijke tips is het goed om te weten dat je hardlopen op twee verschillende manieren kunt doen. Zo kun je natuurlijk een rondje door de wijk of zelfs wijken rennen, maar je kunt het ook op een loopband binnen doen. Ideaal als je zelf thuis een hardloopband hebt.

Buiten rennen

Zoals benoemd kun je dus buiten rennen, en hier zitten een paar voordelen aan maar ook nadelen.

Zo is het namelijk zo dat als je buiten gaat hardlopen, dat je kan genieten van het weer, mits dit natuurlijk lekker is. Nu is dit tegelijk ook een nadeel aangezien je dus afhankelijk bent van het weer. Als het keihard rekent, zou het je kunnen weerhouden om te gaan. Wel is het soms lekker om een klein windje te voelen tijdens het rennen om je af te koelen.

Daarnaast is het nadeel wel dat de belasting op je gewrichten wel vrij hoog is aangezien iedere stap er een knal op je knieën komt en de enige demping is die je hebt, je hardloopschoenen. Daarom belangrijk om goede hardloopschoenen aan te schaffen als je buiten gaat rennen!

Het mooie van buiten rennen is wel dat je genoeg dingen hebt om naar te kijken tijdens het rennen en zo je aandacht te verschuiven van je conditie naar de dingen die je buiten ziet.

buiten-hardlopen

Binnen hardlopen op een loopband

Als je binnen gaat hardlopen op een loopband dan zitten er ook weer een aantal voor- en nadelen aan.

Zo is het zo dat je niet afhankelijk bent van het weer. Je kunt gaan rennen zonder door de regen, harde wind of stormen heen te moeten. Als nadeel heeft dit weer dat je niet kunt genieten van lekker weer en de dingen die er buiten in het landschap allemaal te zien zijn.

Wel zit er in de meeste loopbanden demping verwerkt waardoor de gewrichten meer ontlast worden. Een ander voordeel is dat je een telefoon of tablet op de houder kunt zetten om een serie op te kijken.

Verder ben je thuis helemaal in je eigen omgeving en is er niemand die je kan aanstaren terwijl je aan het strijden bent om die kilometers af te leggen.

Laatste voordeel van een hardloopband is dat je de snelheid heel specifiek kunt instellen en dat je dan wel zo hard moet blijven rennen aangezien je anders een probleem hebt haha.

binnen-hardlopen-op-loopband

Tips om hardlopen langer vol te houden

Dan zijn we nu aangekomen bij de daadwerkelijke tips om hardlopen langer vol te houden. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet waarbij er sommige zijn om voor de lange termijn je conditie te verbeteren en ook een paar tips die je kunnen helpen om je goed voor te bereiden en tijdens het rennen zelf om het langer vol te houden.

1. Luister muziek tijdens het hardlopen

Als je aan het rennen bent zonder muziek, dan gaat (bij mij in ieder geval) de focus al snel naar de ademhaling. Hoewel het niet verkeerd is om hierop te letten en dit in een goed ritme te krijgen, is het wel zo dat als je een tijdje naar je eigen ademhaling luistert dat het ook nog wel eens wil gebeuren dat je gedachten alleen maar gaan naar hoe zwaar het wel niet is.

Wat is daar de oplossing nou voor? Precies! Muziek! Dus pak je oordopjes uit de kast en zet je muziek lekker aan. Dan is het handig om een telefoonhouden te gebruiken. Met een telefoonhouder hardlopen zorg je ervoor dat de telefoon niet alle kanten op gaat en jij gewoon die kilometers kunt afrennen.

hardlopen-met-muziek

2. Eet voldoende (maar niet te veel)

Ook is het natuurlijk belangrijk om je goed voor te bereiden op jouw hardloopsessie. Hierbij is energie belangrijk en daarvoor is het belangrijk dat je voldoende hebt gegeten.

Echter is het ook weer belangrijk om niet te veel te eten en dat je met een volle buik aan het rennen bent. Sommige mensen vinden het fijn om op een lege maag te rennen, maar daarom is het belangrijk dat je door de week heen genoeg eet zodat je voldoende energie in je lichaam hebt zitten nop het moment dat je gaat hardlopen.

3. Kijk tijdens het hardlopen niet naar de tijd of afstand

Als je aan het hardlopen bent, dan kan het nogal een dooddoener zijn door steeds naar je afstand of tijd te kijken. Zo leg je de focus heel erg hierop en ben je alleen maar bezig met hoe lang of hoe ver je nog moet.

Dus laat die tijd en afstand lekker voor wat het is en focus je lekker op de muziek. Laat je gedachten lekker gaan en je zal zien dat die kilometers voorbij vliegen en de tijd zo voorbij is.

4. Loop minder snel

Dan een tip die meer op strategisch vlak is. Ga wat minder snel rennen. Hoe sneller je rent hoe sneller jouw tank leeg is. Het is net als met een auto. Hoewel je tijd per kilometer er voor de eerste kilometers misschien iets op achteruit gaat, is het op een grote ronde misschien slimmer aangezien je het zo langer op 1 tempo kan volhouden. Zo zal je niet op het einde moeten stoppen of echt langzaam moeten lopen.

5. Wees consistent

Als je op de lange termijn het hardlopen langer wilt volhouden, dan is het belangrijk dat je consistent je hardlooptrainingen doet. Spreek met je zelf een X aantal keer per week af dat je gaat hardlopen en bepaal hier voor jezelf het aantal km dat je gaat rennen.

Hoe langer jij het consistent vasthoud om je trainingen te doen, hoe langer jouw sessies kunnen gaan duren.

6. Bouw de intensiteit en afstand op

Nu is het wel heel belangrijk dat je dit goed opbouwt. Dit heeft een beetje met consistentie te maken, maar als je de intensiteit goed opbouwt zal het ook gemakkelijker zijn om het hardlopen consistent te blijven doen.

Ook zorgt het er natuurlijk voor dat je lichaam kan wennen aan de belasting en je blessures voorkomt.

7. Kijk serie of een film of hardloopprogramma

Dan heb ik nog één tip voor de hardlopers onder ons die gebruik maken van een loopband. Kijk tijdens het hardlopen lekker een serie of een film. Hierdoor zullen je gedachten weer verschuiven naar de serie en zal de tijd een stuk sneller gaan.

Nu wordt er vaak gezegd dat je je dan niet meer focust op je training, maar bij een hardloopband kun je de snelheid gewoon instellen en zal je dus wel moeten blijven rennen, omdat je anders valt. Dus daar hoef je niet perse bij na te denken.

Ook zijn er loopbanden verkrijgbaar met een tv scherm waar je bijvoorbeeld routes kunt rennen. Ook leuk om jezelf mee af te leiden.

hardlopen-met-serie

Conclusie

Zoals je ziet zijn er verschillende dingen die je kunt doen om jouw hardloopsessie zo lang mogelijk vol te houden. Bouw jouw intensiteit geleidelijk op en gebruik de tips hierboven om lekker door te blijven rennen.

Luister wel altijd goed naar je lichaam maar verleg je grenzen geleidelijk aan om steeds verder te rennen.

Mocht je nog een vraag hebben, of jouw langste afstand die je ooit hebt hardgelopen willen delen, aarzel dan zeker niet en laat hieronder een reactie achter! 

author-avatar

Over Matthijs Boon

Deelt graag zijn passie voor sport, fitness, voeding en gezondheid. Vanuit zijn knie revalidatie in aanraking gekomen met krachttraining en is ervan overtuigd dat krachttraining een basis is voor iedere sporter, maar ook voor in het dagelijks leven. Leuk weetje over Matthijs: Loopt het liefst op zijn badslippers. Sporten: Taekwondo / krachttraining Toegepast Psycholoog

Back to list

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.