Ervaringen

Wat ik van mijn voorste kruisband reconstructie heb geleerd

Matthijs aan het infuus

Ken je dat?

Heb jij wel eens een blessure gehad? Een kleine blessure, grote blessure of iets waar je gewoon een beetje last van hebt? Je denkt misschien wat moet je ermee, en wat voor een impact heeft dit op mijn dagelijkse bezigheden? En misschien nog wel veel belangrijker, wat voor impact heeft het op mijn sportdoelen? Je hebt eindelijk de stap gezet om te gaan sporten en jouw lichaam weer fit en gezond te maken of om net dat extra stapje te doen. En dan komt er een blessure om de hoek kijken. *&%@&&#^*&#^!!! Dat kun je wel zeggen ja. Mijn naam is Matthijs en ik wil dan ook mijn ervaringen met blessures delen en hoop daarmee jou te helpen op het moment dat jij een blessure hebt. Verder vertel ik je graag wat ik uit mijn revalidatie (s) heb meegenomen.

Blessure CV

Om je even wat achtergrondinformatie te geven over mijn blessure geschiedenis. Ik ben zelf (normaal gesproken) een actief wedstrijdsporter in de sport Taekwondo. Een geweldige sport met dynamiek, actie, tactiek, adrenaline en explosiviteit. Tijdens mijn Taekwondo carrière heb ik al veel blessures gehad en had dit verschillende oorzaken. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik veel blessureleed gehad, maar stond mijn knie toch wel centraal in het hele blessureverhaal. Ik heb namelijk twee keer mijn voorste kruisband afgescheurd in mijn rechterknie. Hoewel dit op het moment zelf natuurlijk ontzettend @^%^@(@)#&^@!#*(@! was heb ik toch heel veel geleerd van deze ervaringen. Dit zal ik je dan ook uitgebreid vertellen.

Dingen die ik meegenomen heb vanuit mijn eerste revalidatie

De eerste keer dat ik mijn voorste kruisband had afgescheurd ben ik nadat ik terug was van het trainingskamp waar het was gebeurd, gelijk naar de ziekenhuispost gegaan. Mijn knie was erg dik en kon er slecht op lopen. Daar werd er naar mijn knie gekeken en werd ik eigenlijk als snel weer naar huis gestuurd met de boodschap dat het niet heel ernstig was. Ik kreeg zelfs het gevoel dat ze vonden dat ik mij aanstelde. Vrij vervelend vond ik het wel maar ik dacht oke top, dan kan ik weer gaan trainen. Echter was het zomervakantie en waren er minder trainingen. Zo kon ik dus wel wat extra rust pakken.

Begin seizoen

Het seizoen begon weer en ik ben weer volledig gaan trainen. Het seizoen liep echter niet helemaal lekker. Vaak last van mijn knie en kon ik even een week niet trainen en daarna weer door. Ondertussen had ik wel bij verschillende fysiotherapeuten naar mijn knie laten kijken, maar die konden er allemaal geen vinger op leggen. Uiteindelijk heb ik een half jaar doorgetraind en wedstrijden gedaan op deze manier. Keer op keer weer door mijn knie ging en ik ondertussen ook soms tijdens het lopen het gevoel had dat er iets tussen mijn knie zat. Ik was er helemaal klaar mee. Het kon niet zijn dat ik mij aanstelde! Dit hoort gewoon niet.

Opluchting

Ik ben nu naar mijn eigen dokter gegaan en het verhaal voorgelegd. Die heeft me uiteindelijk naar de Bergman Clinic doorgestuurd. Een week later zat ik hier en werd ik eindelijk serieus genomen. Er moest een MRI-scan gemaakt worden en hier bleek uit dat ik mijn voorste kruisband had afgescheurd en daarnaast mijn meniscus had gescheurd. Ontzettend opgelucht dat er eindelijk boven water was, wat het precies was. Maar ondertussen moest ik wel twee keer geopereerd worden en zou ik zo goed als een jaar uit de running zijn wat betreft wedstrijden. Dat is minder… Echter wel duidelijkheid. Ik neem dan ook mee dat ik naar mijn lichaam moet luisteren en mij niet aanstel op het moment dat ik ergens last van heb.

blessure quote

Het vervelende van deze hele eerste keer, is dat ik net voor mijn blessure van plan was om met krachttraining te beginnen. Mijn lichaam sterker maken om de training en belasting aan te kunnen. Het enige wat mij tegenhield om krachttraining te gaan doen is dat ik niet wist waar ik moest beginnen en hoe je dit doet. Nu werd ik eigenlijk tot krachttraining geforceerd dus. Een revalidatie bestaat dan ook vooral uit kracht- en stabiliteitsoefeningen. Hoewel ik niet adviseer om op deze manier met krachttraining te beginnen. Kan ik je wel adviseren om aan krachttraining te doen. Je maakt jouw lichaam sterk genoeg om jouw dagelijkse bezigheden te doen. Wat het ook is. Of het nou achter een bureau zitten, straat maken of sporten is, jouw lichaam moet sterk genoeg zijn om de goede houdingen aan te nemen en de fysieke arbeid aan te kunnen.

blessure quote 2

Geopereerd en revalideren

Uiteindelijk ben ik twee keer geopereerd, één keer aan mijn meniscus en drie week later aan mijn voorste kruisband. Nu kon mijn revalidatie beginnen. Dit was mijn eerste keer en het was allemaal nieuw voor me. Gelukkig hebben de fysiotherapeuten bij Medicort me ontzettend goed ontvangen en begeleid in mijn revalidatie. Ik moest de eerste drie week op krukken lopen en had een knie zo dik als een luchtballon. Er was een hamstringpees in mijn knie gezet en kon hierdoor nauwelijks op de wc zitten. Vreselijk vond ik het, op zijn zachts uitgedrukt. Ik was dan ook niet te genieten voor de mensen om mij heen en ook voor mijzelf. Zo chagrijnig als maar zijn kan, en misschien zelfs wel een beetje depressief als ik erop terugkijk. Het is dan ook geen pretje om zo afhankelijk te zijn van de mensen om je heen. Wil je ergens heen, dan moet je gebracht worden. Wil je een glas drinken hebben, dan moet je het vragen.

Tijd om te stoppen met piepen

Uiteindelijk kreeg ik na veel te klagen en negatieve houding van Lydia te horen dat ik op zijn zachts gezegd niet zo moest piepen. Het is niet het einde en dit negatieve gedrag helpt deze blessure al helemaal niet. Door dit soort gepiep duurt de revalidatie ook alleen maar langer en zat ik mijzelf dus alleen maar in de weg. Wat heb je aan een negatieve instelling? Nadat ik deze knop omgezet had, ging de revalidatie voor mijn gevoel ook gelijk een stuk sneller. Als ik erop terug kijk dan kan ik zeggen, dat ik heus af en toe er doorheen mag zitten, maar het je niet in de weg mag zitten. Slaap een nachtje en de volgende dag weer met frisse moed beginnen!

Quote 3

Weer beginnen na mijn blessure

Het was een hele tijd geleden dat ik geschopt had en oh wat was het lekker om weer te beginnen! Toch is dit misschien nog wel de gevaarlijkste fase van de revalidatie, omdat ik graag wilde maar het toch rustig moest opbouwen. Uiteindelijk ben ik begonnen met een warming up mee doen, toen een aantal oefeningen en steeds iedere week weer wat meer. Hoewel mijn knie nog moest wennen aan de belasting ging het vrij goed. Hij bleef een tijdje wat dikker, maar na verloop van tijd ging ook het laatste vocht weg. De opbouw was achteraf gezien vrij goed. Ik prikkelde mijn knie wel maar liet hem wel weer rustig wennen aan de belasting. Echt belangrijk om het rustig op te bouwen, maar toch de grens op te zoeken. Het is echt trial en error in deze fase en vooral naar de knie luisteren.

Stapje voor stapje en weer beginnen

Iedere week kon ik weer meer. Stapje voor stapje ging het steeds beter en uiteindelijk bleef  mijn knie ook rustig. JA! Daar mocht ik weer! En het was weer heerlijk om de meeste avonden weer helemaal leeg op de bank te ploffen na een training. Dat voldane gevoel, dat je krijgt van alles geven in een training. Uiteindelijk voelde het allemaal weer zo vertrouwd dat ik ook weer aan wedstrijden begon. En ook dit was weer geweldig! Ik kan je vertellen, je gaat wel waarderen dat je zo’n gezond lichaam hebt en vol gas los kunt gaan in de sport. Je gaat zelfs waarderen dat je zo mobiel bent. In het begin van mijn revalidatie kon ik niet eens zelf mijn glas drinken pakken. En kost de weg naar de wc een berg energie. Ik realiseerde me dat ik best dankbaar mag zijn voor het feit dat ik zo’n gezond lichaam heb.

Quote 4

Ritme weer oppakken

Nu mijn revalidatie erop zat en ik weer vol mocht trainen kon ik het trainingsritme weer oppakken. Ik heb er dan ook voor gekozen om ook krachttraining mee te nemen in mijn trainingsroutine om ervoor te zorgen dat ik nooit meer zo’n heftige blessure zou hebben. Af en toe ging ik bij mijn fysiotherapeut langs voor een nieuw krachttraining schema en als ik kleine blessures had. Dit moest er wel voor zorgen dat ik nooit meer zoiets zou meemaken als dit. Ik bedoel als ik mijn lichaam goed onderhoud dan wordt hij sterker dan ooit en moet hij alle belasting aan kunnen. Zou je zeggen. Om de kans nog kleiner te maken ben ik bij een voedingscoach langsgegaan om ook mijn voeding helemaal op orde te brengen. Kan niet meer mis gaan, toch?

Bingo

Na 2,5 jaar weer wedstrijden te doen was het einde van het seizoen in zicht. De laatste wedstrijd van het seizoen was de Oostenrijk Open. Op gewicht komen voor mijn wedstrijd was nog even een opgaven maar was allemaal gelukt uiteindelijk. Lekker eten, en de volgende dag de mat op. Warming up voelde lekker. Ik voelde me scherp en had er zin in! De wedstrijd begon en ging hartstikke goed. Mijn tegenstander komt naar voren met een rondwaartse schop, ik schuif naar achteren om te ontwijken en wil reageren met een stoot. Knap!  #&*()@*(@^#. Gelijk flinke pijn, en eerste wat ik denk, dit ga je toch niet menen he!? Het zal toch niet weer zo zijn he?!
Nou toch wel dus. Dat is op zijn zachts gezegd, klote.

Numero 2

De tweede keer dat ik hem afscheur! Het is wat. Nouja, niet veel meer aan te doen. Het eerste wat ik dan ook dacht op het moment dat ik van de chirurg te horen kreeg dat hij weer was afgescheurd, deze keer gaan we niet lopen piepen!  Ik weet in ieder geval wat mij te wachten staat. Ook ben ik wat betreft krachttraining nu ook een stuk meer ervaren en is mijn lichaam in een hele andere staat dan op het moment dat ik mijn eerste revalidatie inging. Dus kom maar op! Deze keer hebben ze een stuk vanuit mijn knieschijfpees gehaald en in mijn knie gezet. Daarnaast hebben ze een spierpees vanuit mijn bovenbeen aan de zijkant van de knie geplaatst voor extra stevigheid. Dit werd gedaan omdat het mijn tweede keer was al.

Quote 5

Opnieuw beginnen

Hoewel het niet helemaal opnieuw beginnen is, moet ik wel weer naar het begin van een revalidatie. Mijn knie buigen en zorgen dat het been kan strekken en tot 90 graden buigen was het eerste doel. Back to the basics. Ook in deze revalidatie ging het begin vrij voorspoedig. Ik had al snel mijn knie weer in 90 graden en kon hem ook al snel weer strekken. Stapje voor stapje weer vooruit.

Wat vliegt de tijd

Deze revalidatie heb ik mij er echt bij neergelegd dat het zo is en probeer ik steeds te kijken naar wat ik allemaal wel kan doen. Want zoals ik eerder beschreven heb, hielp het mij ook echt niet om steeds maar boos te zijn om het feit dat het zo is. Ik merkte dan ook dat door het feit dat ik mij er bij neergelegd heb dat het zo is, dat de revalidatie ook voorbij vliegt. Verder helpt het mij ook echt om te kijken naar wat ik allemaal wel kan doen, omdat ik zo wel in beweging blijf. Kan ik mijn benen niet trainen, dan kan ik mijn bovenlichaam wel trainen. Kan ik überhaupt niet trainen, dan kan ik Thuis Atleet opzetten (haha). Er is altijd iets dat je wel kan doen. Dat is me wel duidelijk geworden deze tweede revalidatie.

Hoe ik er op het moment voor sta

Hoewel de revalidatie erg voorspoedig ging tot nu toe, heb ik tijdens de trial en error fase (waar ik nu in zit) net te veel gedaan. Hierdoor moet ik nu even rust houden en zorgen dat die knie weer rustig wordt. Rustig aan doorgaan en blijven kijken naar de dingen die wel kunnen. Einde is in zicht van mijn tweede (en laatste) revalidatie.

Thanks!

Ontzettend bedankt voor het lezen van de gehele blog over mijn blessures!

En ik denk dat het wel even op zijn plaats is om mijn fysiotherapeuten te bedanken voor de ontzettend goede begeleiding! Daarnaast ook mijn ouders en Lydia die mij verzorgd hebben en vervoerd als dit nodig was  in het begin van mij revalidatie. Ook MA-Essentials bedankt voor de support.

Het is een vrij persoonlijk verhaal, waarin ik hoop dat jij er wat uithaalt voor jezelf. Ik waardeer het dan ook erg als je hieronder in een reactie laat weten wat jij eruit haalt! Mocht je een vraag hebben wat betreft blessures dan kun je mij ook altijd een mail sturen naar matthijs@thuisatleet.nl .

author-avatar

Over Matthijs Boon

Deelt graag zijn passie voor sport, fitness, voeding en gezondheid. Vanuit zijn knie revalidatie in aanraking gekomen met krachttraining en is ervan overtuigd dat krachttraining een basis is voor iedere sporter, maar ook voor in het dagelijks leven. Leuk weetje over Matthijs: Loopt het liefst op zijn badslippers. Sporten: Taekwondo / krachttraining Toegepast Psycholoog

8 reacties op “Wat ik van mijn voorste kruisband reconstructie heb geleerd

  1. Wanda schreef:

    Goed geschreven en heel herkenbaar voor veel sporters die met dit soort blessures kampen. Knap dat je je innerlijke motivatie hebt gevonden en dat je negatief hebt kunnen ombuigen naar positief.

    1. thuisatleet schreef:

      Dankjewel Wanda voor het compliment! 🙂

  2. Ivan schreef:

    Ik heb je inspirerende verhaal met veel interesse gelezen. Wanneer je midden in zo’n situatie zit, denk je dat dit nooit meer over gaat. Dit is heel herkenbaar. Niet belasten is dan het toverwoord. Alhoewel het wel belangrijk is om lichte bewegingstraining te doen. De weg is lang, maar gaat uiteindelijk bergop.

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi Ivan, Bedankt voor jouw compliment. En je hebt helemaal gelijk, een lange weg die langzaam maar zeker omhoog gaat. Met af en toe een stapje terug haha. Ook dat hoort erbij.

  3. Azzeddine schreef:

    Mooi en leuk geschreven Matthijs! Zeer herkenbaar allemaal en attent van je om je verhaal en ervaring te delen. Kunnen we van leren!

    1. Matthijs Boon schreef:

      Fijn Azzeddine, dat je het een mooi verhaal vindt. Bedankt voor jouw reactie! “Leuk” ook dat het herkenbaar is, al wens ik het niemand toe haha.

  4. Matthias Sluiter schreef:

    Dag Matthijs! Amai wat een inspirerend verhaal! Ik zit aan het begin van mijn revalidatie.. eergisteren geopereerd geweest. Vandaag voor het eerst kine gehad met de focus op het been te strekken. Ambetant gevoel maar voelde wel beteren. Na de sessie heb ik me weer wat gelegd om te rusten en wow wat een immense spanning en pijn had ik in mijn knieholte, kuit en voet.. . Knie plooien lijkt nu nog onmogelijk. Zal nog een lang traject voor de boeg hebben. Het lezen van jouw verhaal geeft me wel veel vertrouwen waarvoor ik je wil bedanken dit te delen! Grtjs

    1. Matthijs Boon schreef:

      Hoi Matthias,
      Echt super leuk om te horen dat het je vertrouwen geeft! Dat is ook precies de reden waarom ik het heb geschreven.
      Heel veel succes met jouw revalidatie, en als ik iets tegen je zou moeten zeggen dan is dat: luister naar je lichaam en ga stapje voor stapje weer vooruit. Blijf kijken naar de progressie die je maakt ipv wat nog niet kan.
      You got this!
      Groetjes,

      Matthijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *